لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

جشن فلسطینی ها در آستانه ارائه درخواست تشکیل کشور فلسطین به سازمان ملل


جشن فلسطینی ها در شهر الخلیل (حبرون).
جشن فلسطینی ها در شهر الخلیل (حبرون).
همزمان با حضور محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی، در سازمان ملل متحد که قرار است درخواست پذيرش عضويت کامل کشور فلسطين را به شورای امنيت ارائه کند، هزاران فلسطينی از بامداد چهارشنبه جشن های «استقلال» خود را با عنوان «سازمان ملل- ۱۹۴» در شهرهای کرانه باختری آغاز کرده اند.

اگر عضويت کشور فلسطين در سازمان ملل پذيرفته شود، فلسطین يکصد و نود و چهارمين کشور اين سازمان خواهد بود.

ميدان «عرفات» در رام الله، مقر سياسی تشکيلات خود گردان، روز چهارشنبه شاهد حضور هزاران فلسطينی است که از نخستين ساعات بامدادی، پرچم فلسطين را به اهتزاز درآورده، پايکوبی می کنند، شعارهای حمايت از اقدام سياسی محمود عباس سر می دهند و به سخنرانی شخصيت های سياسی وفعالان مدنی، هنری و اجتماعی خود گوش می دهند.

ادارات و مدارس فلسطينی برای حضور کارمندان و دانش آموزان دراين مراسم عملاً تعطيل شده است.

همه اماکن عمومی و کوی و برزن های اصلی رام الله، الخليل (حبرون)، بيت اللحم (بيت لحم)، اريحا (يريخو) و ساير شهرهای اصلی کرانه باختری با پرچم فلسطين، پوسترهای ياسر عرفات، بنيانگذار حکومت فلسطينی و ساير نمادهای تاريخ مبارزاتی فلسطينی ها پوشيده شده است.

حتی پيتزاهايی با رنگ پرچم فلسطين در ميان مردمی که با نوای ترانه های پرشور فلسطينی می رقصند، توزيع می شود.

فلسطينی ها با شادمانی می گويند که سرانجام آرزوی ديرينه آن ها درحال عملی شدن است؛ چند نسل از فلسطينی ها درکنار يکديگر دراين جشن ها شرکت دارند؛ از فلسطينی های سالخورده ای که ۶۳ سال پيش شاهد استقلال اسرائيل بوده اند؛ فلسطينی هايی که دهه ها شاهد مبارزات چريکی سازمان آزاديبخش فلسطين و تشکل های ديگر عليه اسرائيل بوده اند؛ نسل هايی که پس از تشکيل حکومت خودگردان فلسطينی رخدادهای به شدت مرگبار انتفاضه نخست و «انتفاضه الاقصی» را به چشم خود ديده اند و سرانجام کودکان و نوجوانان فلسطينی که در سال های اخير شاهد نوعی آرامش توأم با سرخوردگی ناشی از نبود پيشرفت درگفت و گوهای سياسی با اسرائيل بوده اند.

با وجود اين، شمار شرکت کنندگان در اين جشن ها بسيار کمتر از حضور ميليونی هجده سال پيش مردم فلسطينی در زمان بازگشت ياسر عرفات به سرزمين های فلسطينی و يا آيين تشييع جنازه عرفات و يا رخدادهای ملی ديگر آن هاست.

فعالان جنبش فتح و سازمان آزاديبخش فلسطين تأييد می کنند که حضور مردم کمتر از سطح انتظار است چه بسا که آن ها از مدت ها پيش با تشکيل کميته های متعدد از تمامی فلسطينی های کرانه باختری خواسته بودند همزمان با حضور محمود عباس در سازمان ملل، ميدان ها و خيابان ها را ترک نکنند و در برنامه های متنوعی با حمايت از اقدام سياسی تشکيلات فلسطينی شرکت کنند.

در همين حال، برنامه اصلی جشن های فلسطينی ها در کرانه باختری، برای جمعه ساعت شش بعد از ظهر (به وقت اسرائيل و کرانه باختری- شش و نيم عصر تهران)، همزمان با سخنرانی محمود عباس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تدارک ديده شده است.

محمود عباس که از دو روز پيش به نيويورک رسيده است، تأکيد کرده که به رغم همه فشارهايی که به او وارد می شود، درخواست رسمی برای پذيرش عضويت کامل کشور فلسطين را روز جمعه در پی سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل، به دست بان گی مون، دبيرکل سازمان، خواهد داد.

محمود عباس روز سه شنبه در واکنش به ابراز آمادگی نخست وزير اسرائيل برای انجام ديدار با يکديگر در نيويورک، گفت هرچند او نيز آماده چنين ملاقاتی هست اما از درخواست های اصلی فلسطينی ها برای از سرگيری مذاکرات صلح عدول نخواهد کرد.

محمود عباس شامگاه سه شنبه با نيکولا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، ديدار کرد تا کشور او را متقاعد کند که از گام سياسی فلسطينی ها حمايت کند؛ همانگونه که ساير ديدارهای سياسی ابو مازن در نيويورک حول اين هدف بوده است.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل نيز که چهارشنبه به نيويورک رسيد، در ديدار با باراک اوباما در اين روز و نيز در ملاقات هايش با ساير سران جهانی، «خطرات» ناشی از «اقدام يکجانبه» فلسطينی ها را گوشزد می کند.

شيمون پرز، رييس جمهور اسرائيل نيز در ساعات اخير سلسله گفت وگوهای تلفنی با سران شماری از کشورهای عضو دائم و غير دايم شورای امنيت انجام داده است تا آن ها را متقاعد کند که از درخواست فلسطينی ها حمايت نکنند.

در اين ميان، دانی آيالون، معاون وزير امور خارجه اسرائيل، روز چهارشنبه به راديوی ملی کشورش گفت، حزب «اسرائيل خانه ماست» ( که او و ليبرمن از سران آن هستند و اين حزب بخشی مهم از ائتلاف دولت نتانياهو محسوب می شود)، می طلبد که دولت اسرائيل با تنبيه تشکيلات خود گردان فلسطينی، پيمان های صلح اوسلو را لغو کند؛ امری که پيشاپيش، آمريکا نسبت به عواقب آن، به دولت اسرائيل هشدار داده است.

در همين حال، آمريکا نيز در کنار اسرائيل، تلاش های گسترده ای به عمل آورده تا مانع از آن شود که آمريکا برای مخالفت با درخواست عضويت کشور فلسطين، به «حق وتو» در شورای امنيت متوسل گردد.

در پی سلسله تلاش های اسرائيل و آمريکا و در حالی که سرنوشت درخواست فلسطينی به رأی دو کشور آفريقايی نيجريه و گابن، دو عضو غيردائم شورای امنيت، بستگی دارد، نيجريه نظر به مناسبات گسترده ی خود با اسرائيل، شامگاه سه شنبه اعلام کرد که به درخواست فلسطينی ها رأی ممتنع می دهد.

اما گابن، اين کشور کوچک آفريقايی که تنها يک و نيم ميليون نفر جمعيت دارد، هنوز نظر نهايی خود را اعلام نکرده و اين امر موجب بی صبری شديد فلسطينی ها شده است.

همزمان، «کوارتت»، کميته چهارجانبه حامی صلح خاورميانه، نيز که از يکشنبه با شرکت وزيران خارجه آمريکا، روسيه، اتحاديه اروپا و دبيرکل سازمان ملل سلسله نشست هايی در نيويورک داشته است تا راهکارهای جايگزينی را به فلسطينی ها ارائه کند، در حالی که همه پيشنهادهای آن از سوی محمود عباس رد شده است، جلسات خود را دنبال کرده است.

در همين حال، حماس به ابراز مواضع ضد و نقيض در قبال اقدام سياسی محمود عباس ادامه می دهد؛ از يک سو خالد قدومی، نماينده رسمی حماس در ايران روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری «ايسنا» گفت جنبش وی به اين دليل با طرح تشکيل کشور مستقل فلسطين در شرايط کنونی مخالف است که موجب خواهد شد اسرائيل عملا ديگر يک اشغالگر محسوب نشود.

نماينده حماس در ايران دراين مصاحبه افزوده است: «نمی خواهيم سند چشم پوشی از حقوق فلسطينی ها را امضاء کنيم.»

خالد قدومی همچنين گفته است: «انجام اقدامات سياسی بررسی نشده، ذوب شدن مسئله فلسطين را به همراه دارد» و «ملت فلسطين نيازمند دولتی پا درهوا نيست» و همچنين ادعا کرد که «ابو مازن اکثريت فلسطينی ها را نمايندگی نمی کند.»

اما اسماعيل هنيه، نخست وزير دولت حماس در غزه، تکرار کرده و گفته است دولت او «مانع از تشکيل کشور فلسطين نخواهد شد» هرچند که هنيه نيز از اقدام محمود عباس در موقعيت کنونی و در حالی که آشتی داخلی حماس و فتح عملی نشده است، ابراز ناخشنودی کرده است.
XS
SM
MD
LG