لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۴

مطالب سه روزنامه سراسری و محلی خشم گروهی از نمایندگان مجلس را برانگیخت


روزنامه ورزشی «نود» از قول صادق زیباکلام نوشته بود: «عده‌ای می‌گفتند عایشه بر شتر/ فائزه بر موتور».
روزنامه ورزشی «نود» از قول صادق زیباکلام نوشته بود: «عده‌ای می‌گفتند عایشه بر شتر/ فائزه بر موتور».

مطالب سه روزنامه «وطن امروز»، «نود» و «شاخه سبز» در روزهای هفتم و هشتم اسفند خشم گروهی از نمایندگان مجلس را برانگیخت و آنها در تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار برخورد با این نشریات شدند.

محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان که خود از اهل سنت ایران است روز دوشنبه ۹ اسفند در تذکری شفاهی به وزیر ارشاد، روزنامه «وطن امروز» و «نود» را متهم کرد که به گفته او، «در روزهای اخیر مطالبی در راستای اهانت به اهل سنت را منتشر کرده‌اند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای عثمانی افزوده که روزنامه وطن امروز به «افراد مورد احترام اهل سنت» توهین کرده و روزنامه «نود» نیز در شماره هشتم اسفند خود به همسر پیامبر اسلام و «مقدسات اهل سنت بی‌احترامی کرده است».

او از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته است «تا در اسرع وقت ضمن تشکیل هیئت نظارت بر مطبوعات با رفتارهای زنجیره‌ای که بر خلاف وحدت مسلمانان است برخورد کند».

به نظر می‌رسد اشاره این نماینده مجلس به مقاله «ابوموسی اشعری؛ منافق بن کافر» در صفحه «تأملات» روز هفتم اسفند «وطن امروز» باشد که در آن، این شخصیت تاریخی سنی متهم شده که در دوران حکومت امام اول شیعیان، «نقاب نفاق بر چهره داشت و در [جنگ] جمل، مردم را از یاری امام باز داشت».

نویسنده این مقاله، همچنین در شرح زندگینامه ابوموسی اشعری گفته است: «در غارات ثقفی نقل است که مادرش ظبیه به دزدی معروف بود».

در مقاله روزنامه «وطن امروز» همچنین علی ابن ابیطالب، امام اول شیعیان، فردی «ناتوان» معرفی شده که بواسطه «مصلحت» امکان مواجهه با ابوموسی اشعری را نداشته است.

روزنامه ورزشی «نود» نیز در تیتر صفحه اول خود از قول صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، نوشته بود: «عده‌ای می‌گفتند عایشه بر شتر/ فائزه بر موتور».

خبرگزاری ایسنا می‌گوید مسعود پزشکیان که ریاست جلسه روز دوشنبه مجلس را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفته که «وزیر فرهنگ و ارشاد باید این موضوع را پیگیری کند ضمن آنکه ما به عنوان نمایندگان مجلس هم پیگیر اهانت صورت گرفته خواهیم بود».

سایت «سنی آنلاین» که اخبار مربوط به اهل سنت را پوشش می‌دهد، ابوموسی اشعری را «یکی از اصحاب جلیل‌القدر پیامبر اکرم» معرفی کرده است که به گفته آن، «در نزد اهل سنت از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است».

این سایت با اشاره به مطلب روزنامه وطن امروز، افزوده است: «تکرار اهانت به مقدسات و اعتقادات اهل‌سنت به‌ویژه در مطبوعات، این تصور را در ذهن متبادر می‌سازد که اهانت‌کنندگان به باورهای اهل سنت خود را در نوعی حصار امنیتی می‌بینند که در قبال این اهانت‌ هیچ بازخواست و مجازاتی آنان را تهدید نخواهد کرد».

اعتراض دیگری که در جلسه روز دوشنبه مجلس مطرح شد از سوی نمایندگان قم، ارومیه و ۱۳۴ نماینده دیگر به یک مطلب طنز در روزنامه محلی «شاخه سبز» بود که در قم منتشر می‌شود.

این روزنامه در شماره هفتم اسفند خود تحت عنوان «فرزندم تنها به نیروگاه نرو»، وضعیت امنیتی منطقه نیروگاه قم را زیر سوال برده و آن را به جنگل تشبیه کرده بود که آدم‌ها در آنجا در روز روشن به روی هم کلاشینکف می‌گیرند.

«شاخه سبز» که نمایندگان معترض آن را به اصلاح‌طلبان منتسب می‌کنند، در مطلب خود نوشته بود: «فرزند دهه هشتادی من! در زمان ما نیروگاه دو معنا داشت. اول اسم تأسیساتی برای تولید برق و ایضا انرژی هسته‌ای از آب و اورانیوم بود، و دومی که ظاهراً مهم‌تر است اسم منطقه‌ای شبیه جنگل در قم بود. ممکن است بپرسی چرا جنگل؟ آیا حیوان‌های خطرناک در نیروگاه می‌زیسته‌اند؟ نه فرزندم! خطرناک بود ولی جنگل نبود بلکه میدان جنگی شبیه جنگل بود!! آن هم نه به خاطر حیوان‌ها، اتفاقا به خاطر وجود بعضی آدم‌ها، آدمایی که در روز روشن کلاشینکف می‌گرفتند و دیگران را می‌کشتند...»

آن‌گونه که احمد امیرآبادی فراهانی در تذکر شفاهی به وزیر ارشاد گفته است، اکثر اهالی منطقه نیروگاه قم ترک‌زبان هستند و «نصف شهدای استان قم را اهالی این منطقه تشکیل می‌دهند».

وی همراه با نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه و ۱۳۴ نماینده دیگر در بیانیه‌ای از وزیر ارشاد خواسته است تا جلسه هیات نظارت بر مطبوعات را تشکیل داده و با روزنامه شاخه سبز، «برخورد سریع کند»، چرا که به ادعای این نمایندگان، مطلب طنز آن «موجب تفرقه و قومیت‌گرایی شده است».

نایب رییس مجلس که خود نیز آذری‌زبان است، در پاسخ به این تذکر از وزیر ارشاد خواسته است که «پیگیری‌های لازم صورت گیرد تا مشکلی ایجاد نشود».

در همین حال، موسی حسینی کاشانی، مدیرکل ارشاد قم، به خبرگزاری تسنیم گفته که روزنامه شاخه سبز «تذکر کتبی» گرفته و مدیرمسئول این روزنامه نیز «علاوه بر اخراج طنزنویس، سردبیر سرویس را هم تعلیق کرده است».

ولی نماینده ارومیه در مجلس اعلام کرده که دادستان شهر قم روزنامه شاخه سبز را توقیف کرده و ‌دستور بازداشت مدیر مسئول این روزنامه نیز صادر شده است.

این نخستین بار نیست که مطلبی در روزنامه‌ها توهین به آذری زبان‌ها تلقی می‌شود. در مرداد امسال اعتراض بخشی از مردم تبریز و ارومیه به انتشار یادداشتی در روزنامه «طرح نو»، باعث تذکر کتبی و ارجاع پرونده آن به دادگاه شد.

این روزنامه محلی در مطلبی با عنوان «هفت خوان رستم»، سخنانی به نقل از «رستم» شخصیت اصلی شاهنامه نوشته بود که در آن از عبارت «ترک بدنژاد» استفاده شده بود.

معترضان معتقد بودند که این مطلب با «توهین‌های قومیتی» همراه بوده است.

یکی از جنجالی‌ترین موارد که واکنش برخی مقام‌های ایران را نیز در پی داشت، مربوط به پخش قسمتی از برنامه تلویزیونی «فیتیله» بود.

در پی پخش این برنامه در آبان پارسال، شماری از شهروندان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی که اکثریت جمعیت آن با آذری‌ زبان‌هاست این برنامه را «توهین‌آمیز» دانستند و با برگزاری تجمعات اعتراضی، خواستار برخورد با خاطیان شدند.

XS
SM
MD
LG