لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

احمدی نژاد: قدرت های جهان به پاسارگاد سفر کنند


محمود احمدی نژاد، در مجموعه باستانی تخت جمشید در استان فارس
محمود احمدی نژاد، در مجموعه باستانی تخت جمشید در استان فارس

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران از قدرت های جهان دعوت کرد تا «به خرج ملت ايران» به پاسارگاد سفرکنند.


رييس جمهوری ايران که به شهر باستانی پاسارگاد و محل آرامگاه کوروش هخامنشی سفر کرده بود، روز سه شنبه گفت: «دعوت می کنم قدرت های دنيا به خرج ملت ايران به پاسارگاد سفر کنند و تخت جمشيد را ببينند تا با قدرت و توانمندی اين ملت آشنا شوند.»


براساس گزارشی که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، منتشر کرده، آقای احمدی نژاد گفته است: «ابرقدرت ها از تاريخ بی خبرند. در طول تاريخ، ملت ايران قدرت هايی را به زانو درآورده که قدرت های امروز جهان در مقابل آنها عددی و کاره ای نيستند.»


وی با اعلام اينکه « براساس الگوی متعالی اسلام همه جای ايران بايد ساخته شود» اظهارداشت: «ملت ايران تنها ملتی است که بيش از هفت هزار سال تاريخ پرافتخار، فرهنگ وتمدن دارد و همه علوم امروز بشريت مرهون دانشمندان ايران زمين است.»


اظهارات کم سابقه آقای احمدی نژاد درباره پاسارگاد در حالی ابراز می شود که در طول نزدیک به سه دهه گذشته، مقام های جمهوری اسلامی کمتر حاضر به تمجید از تاریخ باستانی شده و همواره این دوره را به عنوان مظهری از «طاغوت» زیر سوال برده اند.


از سوی دیگر این اظهارات با اخبار مربوط به افتتاح سد سيوند توسط رييس جمهوری ايران همزمان شده است که انتقادهای گسترده ای را برانگیخته است.


به گفته کارشناسان ميراث فرهنگی، آبگيری سد سيوند که در حد فاصل شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد احداث شده است سبب خواهد شد تا آثار تاريخی پاسارگاد از جمله آرامگاه کوروش بزرگ آسيب های جدی ببيند و تنگه بلاغی به طور کامل زير آب رود.


به رغم اعتراض های صورت گرفته، وزير نيروی جمهوری اسلامی اوايل هفته جاری اعلام کرد که آبگيری اين سد تا پايان اين هفته انجام خواهد شد و براساس اعلام رييس جمهوری ايران، وی شخصا آن را افتتاح خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG