لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۶

احتمال ارائه طرح جديد صلح خاورميانه از سوى آمريكا در ماه سپتامبر


سخنگوى رييس جمهور مصر روز سه شنبه اعلام كرد: باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، به حسنى مبارك گفته كه اميدوار است در ماه سپتامبر طرح جديد صلح خاورميانه آماده شود.

سليمان عواد به خبرنگاران گفت: «آقاى اوباما امروز گفت كه اميدوار است تا پيش نويس صلح در ماه آينده و همزمان با گشايش نشست عمومى سازمان ملل متحد آماده شود.»

حسنى مبارك، رييس جمهور مصر، روز سه شنبه در كاخ سفيد با باراك اوباما ديدار و در باره چشم انداز صلح خاورميانه، شهرك سازى اسرائيل در سرزمين هاى فلسطينى و موضوع ايران با او گفت و گو كرد.

رييس جمهور آمريكا بارها تلاش كرده است تا در مذاكرات ميان فلسطينى ها و اسرائيل براى حل و فصل اختلافات تاريخى خود تحركى ايجاد كند ولى از زمان روى كار آمدن دولت دست راستى بنيامين نتانياهو و ادامه ساخت شهرك هاى يهودى در كرانه باخترى رود اردن و بيت المقدس پيشرفتى حاصل نشده است.

رييس جمهور آمريكا در جريان بازديد خود از قاهره در ماه ژوئن به همتاى مصرى خود گفته بود كه طرح صلح خاورميانه ظرف چند هفته آماده خواهد شد اما جرج ميچل، نماينده ويژه آمريكا در امور خاورميانه بعدا اعلام كرد كه زمان بيشترى براى کار روی آن مورد نياز است.

عواد اظهار داشت: اوباما ابراز اميدوارى كرده كه پيش نويس اين طرح پس از بازگشت ميچل به منطقه و ديدار هفته آينده وى با نخست وزير اسرائيل سرانجام به ثمر بنشيند.

دولت اوباما به اسرائيل فشار مى آورد تا شهرك سازى را در سرزمين هاى اشغالى فلسطينى متوقف كند.

واشينگتن همچنين از دولت هاى عربى خواسته است تا نگرانى هاى امنيتى اسرائيل را مورد توجه قرار دهند.

سخنگوى رييس جمهور مصر مى گويد: اما آقاى مبارك به اوباما گفته است مادامى كه اسرائيل قدم هاى روشنى بر ندارد مصر به هيچ اقدامى دست نخواهد زد.

وى افزود: حسنى مبارك به اوباما گفته كه اعراب خاطره خوبى از عملكرد نتانياهو در زمانى كه وى پست نخست وزيرى را در سال ۲۰۰۶ در دست داشت، ندارند.

در همين حال، باراك اوباما روز سه شنبه گفت كه او از تلاش هاى آمريكا براى آوردن اسرائيل و فلسطينى ها پاى ميز مذاكره دلگرم شده است.

رييس جمهور آمريكا كه ماه ژانويه بر سر كار آمده است دستيابى به صلح ميان طرفين را يكى از اهداف اصلى خود عنوان كرده و اميدوار است كه تلاش هاى نماينده ويژه اين كشور در امور خاورميانه، بن بست موجود در گفت و گوهاى صلح بين اعراب و اسرائيل را بشكند.

وى پس از ديدار با همتاى مصرى خود اظهار داشت: دولت اسرائيل مذاكرات خيلى جدى با ما داشته است و من از آنچه كه در حال رخ دادن است دلگرم شده ام.

به گفته وى، تمام طرف ها بايد گام هايى براى انجام گفت و گوهاى جدى بر دارند و از جمله فلسطينى ها بايد به خشونت عليه اسرائيل پايان دهند.
XS
SM
MD
LG