لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۹

پنتاگون: ۴۴ نظامی افغان هنگام گذراندن دوران آموزشی در آمریکا ناپدید شده‌اند


افسران ارتش ملی افغانستان هنگام گذراندن دوره آموزشی در پایگاه تفنگداران آمریکا در ایالت کالیفرنیا.
افسران ارتش ملی افغانستان هنگام گذراندن دوره آموزشی در پایگاه تفنگداران آمریکا در ایالت کالیفرنیا.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، روز پنجشنبه ۱۵ مهر اعلام کرد که ظرف کمتر از دو سال ۴۴ تن از نظامیان افغان که در آمریکا آموزش نظامی می‌دیدند مفقود شده‌اند و حدس زده می‌شود به طور غیرقانونی مشغول کار و زندگی در آمریکا هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز هر چند تعداد این افراد نسبتا کم است ولی در مورد جنبه‌های امنیتی و گزینش در طرح‌های آموزش نظامیان افغان سئوالات و نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

از سال ۲۰۰۷ تاکنون در مجموع حدود دو هزار و ۲۰۰ نظامی افغانستان در دوره‌های آموزشی در آمریکا شرکت کرده‌اند.

مفقود شدن این افراد می‌تواند موجب شرمساری دولت آمریکا شود که تاکنون برای انتقال مسئولیت‌های امنیتی و نظامی به نیروهای افغان میلیارد‌ها دلار در این جنگ پرخرج و ۱۵ ساله هزینه کرده است.

برملا شدن این موضوع می‌تواند بهانه جدیدی به هواداران دونالد ترامپ بدهد که دولت باراک اوباما را به ضعف در کنترل مهاجران اهل کشورهای مسلمان متهم کرده و وعده داده است درصورت کسب مقام ریاست جمهوری اقدامات سختگیرانه تری را اجرا خواهد کرد.

با وجودی که در گذشته نظامیان اهل کشورهای دیگر نیز که در آمریکا در حال آموزش بودند از محل خدمت و آموزش خود فرار کرده‌اند یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفت تعداد نظامیان افغانی که در آمریکا مفقود می‌شوند غیرعادی و نگران کننده است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت فقط از ماه سپتامبر تاکنون هشت نظامی افغان بدون اجازه مراکز آموزش نظامی را ترک کرده‌اند.

او افزود از ژانویه ۲۰۱۵ تاکنون در مجموع ۴۴ تن از نظامیان افغان مفقود شده‌اند. تعداد فراریان تاکنون منتشر نشده بود.

آدام استامپ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزود: «ما در حال بررسی راه‌های مختلف برای دقت و سختگیری در گزینش هستیم تا احتمال فرار نظامیان افغان از برنامه‌های آموزشی و غیبت بدون اجازه آن‌ها را کاهش دهیم».

به گفته او، پرونده نظامیان افغان که برای آموزش به آمریکا اعزام می‌شوند قبل از ورود به این کشور بررسی شده و پس از کسب اطمینان از عدم مشارکت آنها در نقض حقوق بشر و یا وابستگی به گروه‌های شورشی و تندرو می‌توانند به آمریکا بیایند.

یک مقام دیگر وزارت دفاع آمریکا که حاضر نشد نامش فاش شود، گفت هیچ شواهدی در دست نیست که نشان دهد این فراریان در آمریکا مرتکب جرمی شده باشند و یا تهدیدی برای آمریکا تلقی شوند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند در گذشته بار‌ها نیروهای طالبان در صفوف ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان رخنه کرده و به این وسیله توانستند به پرسنل افغان و یا نیروهای آمریکایی حمله کنند. اما با توجه به تشدید تدابیر امنیتی در دوره اخیر از تعداد این حملات نفوذی کاسته شده است.

دولت آمریکا از سال ۲۰۰۲ تاکنون رقمی حدود ۶۰ میلیارد دلار برای تجهیز و آموزش نیروهای افغان هزینه کرده است ولی وضعیت امنیتی در افغانستان هنوز بی‌ثبات است و تخمین زده می‌شود که در حال حاضر مناطق تحت کنترل طالبان از سال ۲۰۰۱ و اشغال افغانستان توسط نیروهای آمریکایی وسیع‌تر است.

باراک اوباما اوایل سال جاری میلادی طرح خود را برای کاهش نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان به نصف تعداد فعلی کنار گذاشت و قرار شد هشت هزار و ۸۰۰ پرسنل نظامی آمریکا تا پایان دوران ریاست جمهوری او یعنی ژانویه ۲۰۱۷ در افغانستان باقی بمانند.

به گفته مقامات آمریکایی، بخشی از دوره‌های آموزشی که نظامیان افغان در آن شرکت دارند به امور ضد اطلاعاتی و یا واحدهای ویژه مربوط می‌شود. مقامات وزارت دفاع اسامی نظامیان افغانی را که تاکنون مفقود شده‌اند اعلام نکرده‌اند.

مقامات آمریکایی تایید کردند که یکی از این نظامیان مفقود شده هنگامی که قصد داشته وارد خاک کانادا شود، بازداشت شده است.

مشخص نیست محل سکونت چه تعدادی از این فراریان توسط نهادهای امنیتی آمریکا شناسایی شده است و اداره امنیت ملی آمریکا حاضر نشده که در این مورد اظهار نظر کند.

کار‌شناسان می‌گویند در بسیاری از موارد تضعیف روحیه و فقدان آموزش لازم برای مبارزه با طالبان و یا فقر و مشکلات اقتصادی باعث می‌شود پرسنل نیروهای مسلح افغانستان فرار کنند.

XS
SM
MD
LG