لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

پنتاگون کشته شدن رهبر گروه الشباب سومالی را تایید کرد


وزارت امور خارجه آمریکا در فوریه ۲۰۰۸ الشباب را سازمان تروریستی اعلام کرد.
وزارت امور خارجه آمریکا در فوریه ۲۰۰۸ الشباب را سازمان تروریستی اعلام کرد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، کشته شدن احمد عبدی غودانی، رهبر گروه اسلامگرای الشباب سومالی را در حمله هوایی دوشنبه هفته قبل تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دریادار جان کربی‌ دبیر مطبوعاتی پنتاگون، در بیانیه‌ای کوتاه که روز جمعه ۱۴ اردیبهشت منتشر شد، کشته شدن غودانی را تایید کرد.

باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، روز جمعه طی سخنانی در نشست پایانی سران ناتو در ولز این عملیات موفقیت آمیز را نشانگر عزم دولت خود برای ضربه زدن به تروریست‌ها خواند.

آقای اوباما گفت که آمریکا همین رویکرد را در عراق و سوریه نیز برای نابودی گروه خلافت اسلامی (داعش سابق) دنبال خواهد کرد.

رییس جمهوری آمریکا افزود: «عملکرد ما در مبارزه با گروه‌هایی که تهدیدی برای شهروندان و سرزمین ایالات متحده به شمار می‌روند بسیار منظم و روشمند بوده است».

آقای اوباما گفت: «این موضوع به ما امکان می‌دهد که عملکرد صحیحی در قبال این مسئله داشته باشیم».

وی تاکید کرد که ایالات متحده برای حفاظت از جان شهروندانش هر آنچه را که ضروری باشد انجام خواهد داد.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای کشته شدن غودانی را موفقیتی بزرگ در مبارزه با تروریسم اعلام کرد.

در این بیانیه از کشته شدن غودانی با عنوان «شکست بزرگ عملیاتی و نمادین برای بزرگ‌ترین گروه وابسته به القاعده در آفریقا» یاد شده است که منعکس کننده «سال‌ها فعالیت پر زحمت کار‌شناسان اطلاعاتی، نظامی و انتظامی ایالات متحده است».

بیانیه کاخ سفید می‌افزاید: «آمریکا برای مقابله با تهدیدات الشباب و دیگر گروه‌های تروریستی علیه ایالات متحده و شهروندانش به استفاده از همه امکانات در دسترس اعم از مالی، دیپلماتیک، اطلاعاتی ونظامی ادامه خواهد داد».

مقام‌های ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرده بودند که نیروهای ویژه این کشور با استفاده از هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین با موشک‌های «هل فایر» (آتش جهنمی) و بمب‌های هدایت شونده لیزری به یک اردوگاه و یک وسیله نقلیه الشباب حمله کردند اما هنوز نمی‌توانند کشته شدن رهبر الشباب را تایید کنند.

وزارت امورخارجه آمریکا در فوریه ۲۰۰۸ الشباب را سازمان تروریستی اعلام کرد.

دریادار کربی روز سه شنبه پیش از آنکه پنتاگون از کشته شدن غودانی اطمینان حاصل کند گفته بود که حمله هوایی آمریکا در جنوب موگادیشو انجام شده و وسیله نقلیه هدف قرار داده شده را نابود کرده است.

او اشاره کرد که در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳، رهبر الشباب مسئولیت حمله مرگبار به ساختمان تجاری «وست گیت» در نایروبی، پایتخت کنیا را به عهده گرفته بود.

به گفته کربی، الشباب در دوره رهبری غودانی، مسئولیت بسیاری از بمبگذاری‌ها، از جمله حملات انتحاری در موگادیشو، در مرکز و شمال سومالی را بر عهده گرفته بود».

XS
SM
MD
LG