لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

رییس جمهوری اسرائیل درباره انتفاضه جدید فلسطینی‌ها هشدار داد


شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل با انتقاد شديد از «بی عملی» بنيامين نتانياهو در روند صلح با فلسطينی ها هشدار داده است که ادامه اين بن بست، موجب بازگشت ترور، انفجارها در مراکز عمومی اسرائيل و انتفاضه خشونت بار از سوی فلسطينی ها خواهد شد.

آقای پرز در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «نيويورک تايمز» که روز چهارشنبه، بيستم دی ماه، انتشار يافت، گفته است که «انفعال نتانياهو در قبال گفت و گوی سياسی با فلسطينی ها، اين خطر را در بر دارد که آرامش نسبی سال های اخير از بين برود و اسرائيل به دوران خونين انتفاضه بازگردانده شود».

شيمون پرز گفته است: «نتانياهو می تواند همچنان دست روی دست بگذارد، اما اين بدان مفهوم نيست که وضعيت نيز در همين شرايط باقی بماند».

آقای پرز، ۹۰ ساله که سابقه هفتاد ساله در صحنه سياسی اسرائيل از پيش از استقلال اين کشور دارد، اين را نيز گفته است: «اين فکر که تاريخ، اسبی است که می توان دم آن را نيز گرفت و سوارش شد، يک اشتباه ابلهانه است... آتش با يک کبريت زدن ساده شروع می شود؛ يک حرف و يک آتشباری کافی است که وضعی به وجود آورد که کنترل آن از دست هر کسی خارج شود».

شيمون پرز افزوده است که «بايد سرنوشت سياسی رقم زده شود؛ بدون تصميم گيری های تاريخی، مين ها و چاقوکشی ها و ترور و انفجارهای انتحاری به خيابان های ما بازمی گردد».

آقای پرز می گوید: وضع دنيای عرب تغيير کرده است و اگر خشونت ها از سرگرفته شود، اسرائيل اين بار زير فشاری بسيار سنگين تر از گذشته خواهد بود و دست فلسطينی ها برای دريافت پول و اسلحه و برخوردار شدن از تبليغات، بازتر از گذشته است و «ديگر کسی جلوی اين سيل را نخواهد گرفت و کل دنيا از اعراب حمايت، و آنها را تصديق خواهد کرد و در آن صورت، نه تنها وضع سياسی اسرائيل، بلکه وضع اقتصادی اين کشور نيز تحت تاثير قرار خواهد گرفت و ممکن است که تحريم شود».

شيمون پرز گفته است که «فلسطينی ها از قدرتی برخوردارند که می توانند مناسبات اسرائيل با همه جهان را تحت تاثير قرار دهند؛ برای مثال اسرائيل با اندونزی هيچ اختلافی ندارد اما اندونزی همانند دهها کشور ديگر جهان تمامی مناسبات و سياست های خود را عليه اسرائيل در ارتباط با حمايت از فلسطينی ها اتخاذ می کند».

آقای پرز در مصاحبه با نيويورک تايمز با اشاره به تلاش های سياسی خود در دو دهه گذشته، از جمله در زمانی که مصدر امور سياسی کشورش بوده است، گفته است که بارها، و هر بار، مدت های طولانی با محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی گفت و گو کرده است و به «تفاهم های خوبی» نيز رسيده بود اما «هر بار کسی می آمد و روند صلح را پنچر می کرد...».

به گفته شيمون پرز، در حالی که او محمود عباس را همچنان شريک واقعی و «عالی» برای روند صلح با اسرائيل می داند، اما نتانياهو با وی هم عقيده نيست. ولی آقای پرز گفته است که فرماندهان ارتش اسرائيل مرتب به وی اطلاع می دهند که محمود عباس به اسرائيل در مقابله با تروريسم در کرانه باختری کمک موثری می کند.

روند صلح ميان اسرائيل و فلسطينی ها در پاييز ۲۰۰۸ و در آخرين ماه های عمر دولت اهود اولمرت نخست وزير پيشين اسرائيل، به رکود افتاد و ديگر گفت و گويی بين طرفين انجام نشده است؛ فلسطينی ها سرسختانه بازگشت خود به ميز مذاکرات را به قطع ساخت و سازهای اسرائيل در کرانه اشغالی باختری و شرق اورشليم مشروط کرده اند.

هشدارهای تند آقای پرز به نتانياهو در مصاحبه با نيويورک تايمز در حالی بيان شده است که اسرائيل کمتر از دو هفته ديگر با انتخابات پارلمانی روبروست و نتانياهو «اطمينان» دارد که نخست وزير بعدی نيز اوست.

از سوی ديگر، رسانه های اسرائيل گزارش می دهند شيمون پرز که خود سالها رهبر حزب کارگر بوده و در دستيابی به پيمان صلح اوسلو با ياسر عرفات و روند صلح نقش اساسی در کنار اسحاق رابين نخست وزير کشته شده، داشت، در تلاش های پشت پرده برای تشکيل يک جبهه از احزاب ميانه و چپ اسرائيل برای مقابله با نتانياهو و محور راستگرايان، سهيم است.

آقای پرز در مصاحبه خود با نيويورک تايمز در مورد مصر نيز گفته است که وی برای اين امر اهميتی قايل نيست که محمد مرسی رييس جمهوری مصر ارسال نامه دوستانه برای وی را تکذيب کرده است؛ آقای پرز گفته است که مهم اين است که نامه ارسال شده است و وی درک می کند که آقای مرسی با مسايل دشواری روبروست که او را ناچار به صدور اين تکذيبيه کرده است.

شيمون پرز در مورد محمد مرسی اين را نيز گفته است، «ميان زمانی که يک مسلمان تمام عيار در خارج از حکومت باشيد با زمانی که به مصدر قدرت رسيده ايد، تفاوت وجود دارد» و اکنون حاکمان مسلمان نيز به اين باور رسيده اند که بايد اجازه دهند که در سواحل کشورشان بيکينی آزاد باشد زيرا «بدون بيکينی توريسم وجود ندارد».

رييس جمهوری اسرائيل در مورد بشار اسد حاکم سوريه نيز گفته است که اگر اسد سلاح های شيميايی ارتش خود را به حزب الله لبنان منتقل کند، «از خط قرمز» عبور کرده و اسرائيل نبايد بگذارد که اين امر اتفاق بيفتد و «به حمله لازم برای جلوگيری از اين وضع خواهد پرداخت».

آقای پرز اين را نيزافزوده است که «البته اسد خودش می داند که کاربرد سلاح شيميايی، جهان خارج را به حمله به وی سوق خواهد داد و همه دنيا عليه وی بسيج خواهد شد؛ اين کار او به منزله خودکشی خواهد بود؛ اما از سوی ديگر مشخص است که وی به پايان کار خود نزديک است؛ ولی اگر آتشباری ها به کاخ اسد برسد ممکن است که او به کارهای غيرارادی و از روی استيصال دست بزند».
XS
SM
MD
LG