لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

مراکش روابط ديپلماتيک خود با ايران را قطع کرد


در پی تنش بين رباط و تهران بر سر بحرين، وزارت امور خارجه مراکش روز جمعه اعلام کرد اين کشور روابط ديپلماتيک خود با ايران را قطع کرد.

در بیانیه کوتاه وزارت امور خارجه مراکش، سفارت ايران در رباط را متهم شده که کوشیده است تا «بینادهای مذهبی پادشاهی مراکش را تغيير »دهد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «پادشاهی مراکش تصمیم گرفت از روز جمعه روابط دیپلماتیک خود را با جمهور ی اسلامی ایران قطع کند.»

این بیانیه توضیحات بیشتری در این باره ارائه نکرده است. اما روابط مراکش و ایران به دنبال تنش بر سر بحرین، بحرانی شد.

در پی انتشار اظهارات علی اکبر ناطق نوری، رييس بازرسی ويژه دفتر رهبر جمهوری اسلامی، در خصوص اين که بحرين استان چهاردهم ايران بوده است، تنش بين تهران و منامه بالا گرفت.

به دنبال سفر صادق محصولی، وزير کشور ايران به بحرين، و همچنين سفر شيخ خالد بن احمد بن محمد آل خليفه ، وزير امور خارجه بحرين، به تهران تنش بين دو کشور کاهش يافته است، اما اعتراض ايران به مراکش باعث شده است تا روابط تهران و رباط وارد مرحله تازه ای شود.

مراکش به همراه ديگر کشورهای عرب در جريان اين مناقشه ضمن حمايت از بحرين از رويکرد دولت ايران انتقاد کردند.

ايران در پاسخ به موضع گيری پادشاه مراکش سفير اين کشور در تهران را به وزارت امور خارجه فرا خواند.

مراکش نيز در واکنش به اقدام تهران هفته گذشته کاردار خود در تهران به مدت يک هفته به رباط فراخواند.

الطيب الفاسی الفهری، وزير امورخارجه مراکش، روز چهارشنبه هفته گذشته با احضار سفير ايران در رباط از رويکرد تهران در قبال کشورش انتقاد کرده بود.

به گزارش رويترز، وزير امور خارجه مراکش گفته بود: از اين که فقط رباط به خاطر ابراز همدردی با بحرين مورد اعتراض ايران قرار گرفته است؛ دچار بهت وحيرت شده است.

وی به سفير ايران در رباط گفته بود: در حالی که اکثريت کشورهای عربی دراين مناقشه ديپلماتيک جانب بحرين را گرفته اند، روشن نيست چرا ايران با احضار کاردار مراکش در تهران فقط از رباط انتقاد کرده است.

ناطق نوری و استان چهاردهم

علی اکبر ناطق نوری، روز ۲۲ بهمن در سخنرانی در مشهد گفته بود: «در دوران محمدرضا پهلوی يک استان ما، که امروز کشوری به نام بحرين شده است، از دست ما گرفته شد.»

آقای ناطق نوری همچنين گفته بود: «آن زمان بحرين استان چهاردهم ما بود و در مجلس شورای ملی هم نماينده داشت»

علی‌اکبر ناطق نوری به دنبال بالا گرفتن تنش بين ايران و بحرين، به شبکه تلويزيونی الجزيره گفته است که سخنانش در باره بحرين تنها يک مقايسه تاريخی بوده و بد فهميده شده است.

روابط ديپلماتيک بين ايران و بحرين در سال‌های اخير با تنش‌هايی همراه بوده است.

XS
SM
MD
LG