لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

عراق ایران را به نقض حاکمیت این کشور متهم کرد


سربازان عراقی مستقر در اطراف میدان نفتی فکه در مرز ایران
سربازان عراقی مستقر در اطراف میدان نفتی فکه در مرز ایران
هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، با متهم کردن جمهورى اسلامى به نقض حریم مرزهاى این کشور که «از سال ۲۰۰۶ آغاز شده» گفته است که لیست اختلافات میان دو کشور بلندبالا است.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، هوشیار زیبارى وزیر امور خارجه عراق روز شنبه در سخنانى در جمع نمایندگان پارلمان این کشور در این باره گفت: «نقض مرزهاى عراق توسط ایرانى‌ها از سال ۲۰۰۶ آغاز شده است.»

وزیر امور خارجه عراق افزود: «ایرانى‌ها مزاحم کار تکنیسین‌ها در کنار چاه‌هاى نفتى مى‌شدند، به روى آنها آتش مى‌گشودند و آنها را بازداشت مى‌کردند.»

این سخنان پس از آن صورت مى‌گیرد که مقام‌هاى عراقى از «تصرف یک چاه نفتى عراق» توسط نیروهاى ایرانى در منطقه مرزى فکه خبر داده بودند.

حدود ۱۰ روز پیش شرکت نفت دولتى جنوب عراق اعلام کرده بود، شمارى از سربازان ایرانى با عبوز از مرز میان دو کشور «چاه شماره ۴» میدان نفتى فکه را تصرف کرده و پرچم جمهورى اسلامى را بر فراز آن به اهتزاز درآورد‌ه‌اند.

همچنین على الدباغ، سخنگوى دولت عراق، در تشریح این اتفاق گفته بود،۱۱ سرباز ایرانى در اقدامى که وى آن را «نقض حاکمیت عراق» خواند، «چاه شماره ۴» فکه را تصرف کرده‌اند. وى از ایران خواسته بود، فوراً نیروهاى خود را از این میدان نفتى خارج کند.

هر چند مقام‌هاى ایرانى و از جمله شرکت ملى نفت ایران خبر تصرف «چاه نفتى شماره ۴» فکه را انکار کردند، اما چند روز بعد گزارش‌هایى درباره عقب‌نشینى سربازان ایرانى از این چاه مورد مناقشه منتشر شد.

از سوى دیگر شبکه تلویزیونى العالم، به نقل از ستاد کل نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران اعلام کرده بود، سربازان ایرانى از مرز عراق رد نشده‌اند و بر اساس مرزهاى شناخته شده بین‌المللى، چاه نفت مورد اختلاف با عراق، در داخل مرز ایران و متعلق به ایران است.

میدان نفتى «فکه» در مرز مشترک ایران و عراق واقع شده است و دو کشور به صورت مشترک از این میدان نفتى بهره‌بردارى مى‌کنند.

هر چند مقام‌هاى عراقى مى گویند «چاه شماره ۴» در این میدان نفتى متعلق به عراق است، با این حال قرار است یک کمیسیون مشترک در اوایل سال جدید میلادى کار علامت گذارى در منطقه مرزى مورد مناقشه را آغاز کند.

کار حفارى «چاه شماره ۴» فکه در سال ۱۹۷۹ به پایان رسید و میزان تولید روزانه آن در آن زمان حدود سه هزار بشکه نفت بود.

با این حال پس از آغاز جنگ میان عراق و ایران در سال ۱۹۸۰ بهره‌بردارى از این چاه متوقف شد و از آن زمان به بعد این چاه غیرفعال بوده است.

در حالى که مقام‌هاى ایرانى و عراقى بر «حل دیپلماتیک» اختلاف نظرها در این زمینه تاکید کرده‌اند، آقاى هوشیار زیبارى، وزیر امور خارجه عراق لیست موارد اختلاف میان دو کشور را «بسیار بلند» توصیف کرده است.

وى در این باره گفته است: « ما موضوعات حل نشده فراوانى با ایران داریم که به سال ۲۰۰۳ باز مى‌گردد و برخى از آنها ریشه در جنگ عراق و ایران دارد، موضوعاتى مانند اختلاف‌هاى مرزى، آب و میدان‌هاى مین».

اختلاف‌هاى مرزى میان ایران و عراق پیشینه طولانى دارد و در سال ۱۹۸۰ میلادى به جنگى هشت ساله میان دو کشور منجر شد که در جریان آن حدود یک میلیون نفر کشته شدند.

روز شنبه خبرگزاری رویترز به نقل از فرماندهان ارتش عراق، از آمادگی سربازان این کشور برای دفاع از چاه‌های نفتی در میدان نفتی فکه «تا آخرین قطره خون» خبر داده بود.
XS
SM
MD
LG