لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

عدم توافق قدرت های بزرگ درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران


نشست نمایندگان کشورهای گروه پنج بعلاوه یک برای بحث در باره مساله‌ هسته‌ای ایران در نیویورک بدون اتخاذ تصمیمی درباره تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به کار خود پایان داد.

به گزارش رویترز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه پس از پایان نشست نمایندگان گروه پنج بعلاوه یک در نیویورک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: « ما هیچ تصمیمی در این نشست نگرفتیم.»

بر اساس این گزارش نمایندگان پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان در نشست روز شنبه خود که پشت درهای بسته تشکیل شد، عمدتاً در باره تشدید تحریم‌های جهانی علیه ایران بحث کرده‌اند.

ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا در پایان این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید، اظهار داشت: « این جلسه بسیار مفید بود.»

پیشتر خبرگزاری‌ها به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرده بودند، حضور نماینده دون‌پایه چین در گفت و گوهای نیویورک عملاً احتمال دستیابی به توافقی را در باره تشدید تحریم‌ها علیه ایران منتفی کرده است.

برخلاف سایر کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک که مدیران کل سیاسی وزارت خارجه خود را برای رایزنی در باره مساله هسته‌ای ایران به نیویورک فرستاده بودند، جمهوری خلق چین یکی از اعضای هیات نمایندگی خود در سازمان ملل متحد را که از اختیارات لازم برخوردار نیست، به این نشست فرستاده بود.

هر جند مقام‌های چینی تاکنون در این زمنیه اظهار نظر نکرده‌اند، اما به گفته دیپلمات‌های غربی شرکت چین در سطح پایین‌تر از مخالفت این کشور با تشدید تحریم‌ها علیه ایران حکایت می‌کند.

نشست نیویورک پس از آن برگزار شد که جمهوری اسلامی ایران از پذیرفتن پیشنهادی در خصوص مبادله اورانیوم غنی شده خود با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران خودداری کرد.

ایالات متحده آمریکا تا پایان سال گذشته میلادی به جمهوری اسلامی فرصت داده بود، تا با پذیرفتن این پیشنهاد، با جامعه جهانی در باره برنامه هسته‌ای خود همکاری کند.

کشورهای غربی عضو گروه پنج بعلاوه یک امیدوار بودند، در جریان گفت و گوهای روز شنبه در نیویورک بتوانند در باره گام بعدی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران به توافق دست یابند.

در آستانه نشست نیویورک، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود، دولت باراک اوباما به این نتیجه رسیده است، که بهترین راه برای فشار به ایران برای ابهام‌زدایی از برنامه‌ هسته‌ای‌اش اعمال تحریم‌های تازه علیه این کشور است.
XS
SM
MD
LG