لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

عکسی از وقایع پس از انتخابات ايران بهترين عکس خبری سال در جهان شد


عکس پی‌یترو ماستورتزو از وقایع ایران
عکس پی‌یترو ماستورتزو از وقایع ایران
عکسی از يک زن جوان در حال شعار دادن بر پشت بامی در تهران برنده جايزه جهانی بهترين «عکس خبری جهان» در سال ۲۰۰۹ شد.

عکس پی‌یترو ماستورتزو، عکاس آزاد ایتالیایی، از پشت بامی در تهران گرفته شده است و زن جوانی را در حال شعار دادن نشان می دهد. اين جايزه از معتبرترين جوايزه جهانی در حوزه عکاسی خبری است.

آيپری کارابودا اکر، رییس هیأت داوران عکس‌های ۲۰۰۹، درباره انتخاب اين عکس گفته است:اين عکس سر آغاز يک داستان عظيم را نشان می دهد. اين عکس به خبر چشم انداز می بخشد و از نظر بصری و احساسی برشما تأثير می‌گذارد.

کيت ادواردز، يکی از اعضا هيات داوارن، نيز در اين باره می گويد: اين عکس حس قوی از فضا، تنش، ترس و در عين حال سکوت و آرامش را دارد و ازاين منظر، انتخاب اين عکس يک چالش بود.

وی اضافه کرده است:ما به دنبال تصويری می گشتيم که بتواند با جذب شما، فرد را به عمق و فکر بيشتر فرو ببرد، نه درباره آنچه که پيشتر می دانستيم بلکه در خصوص چيز بيشتری که از ما می خواهد.

گوی تيليم، يکی ديگر از اعضای هيات داوران، نيز به آسوشيتدپرس گفته است: اين عکس توانسته است همه عناصر متضاد و زندگی روز مره را ترکيب کند.

پی‌یترو ماستورتزو به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که هيات داوران شب پنجشنبه خبر انتخاب عکسش را به وی اطلاع داده است.

پی‌یترو ماستورتزو همچنين گفته است: نمی توانم باور کنم. اصلا فکر نمی کردم يک عکاس آزاد بتواند اين جايزه را ببرد.

پی‌یترو ماستورتزو، عکاس ۲۹ ساله، تنها پس از سه سال عکاسی به صورت حرفه ای برنده اين جایزه مهم بين المللی شده است. او جايزه ده هزار يورويی خود را در دوم ماه مه در آمستردام دريافت خواهد کرد.

همچنين از عکسی که از روی ويديوی صحنه قتل ندا آقاسلطان برداشته شده، به عنوان، يکی از عکس های خبری که تاثير بسياری بر افکار عمومی جهان گذاشته است، در بخش «يادآوری ويژه» تقدير شد.

در رقابت برای انتخاب بهترين عکس خبری ۵ هزار و ۸۴۷ عکاس حضور داشتند و بيش از ۱۰۱ هزار و ۹۶۰ عکس مورد بررسی هيات داوران قرار گرفت.

در نهايت ۶۳ عکاس از ۲۳ کشور جهان در ۱۰ رشته در اين رقابت برنده شدند.
XS
SM
MD
LG