لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

موسوی: با یک راهپیمایی مهندسی‌شده، همه چیز تمام نمی‌شود


میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت با تحلیل شرایط پس از راهپیمایی ۲۲ بهمن گفته است «با وجود برخورد صورت گرفته [در این روز] هویت جنبش سبز حذف نمی‌شود» و به حاکمیت هشدار داده است که «نمی‌توان یک راهپیمایی مهندسی‌شده ترتیب داد و دل خوش کرد که همه چیز تمام شده است».

آقای موسوی در یک گفت‌وگوی تفصیلی ضمن تصریح بر ضرورت پیگیری برگزاری انتخابات آزاد و غیرگزینشی، بار دیگر بر خواسته معترضان در مورد برگزاری راهپیمایی «برای پایان دادن به حرف و حدیث‌ها» تأکید کرده است.

وی با تحلیل شرایط کنونی به‌ویژه پس از برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن گفته است که با وجود برخورد گسترده‌ای که در این روز صورت گرفت هویت جنبش سبز نه تنها حذف نمی‌شود که «عمیق تر و گسترده‌تر» خواهد شد.

آخرین نخست‌وزیر ایران در این گفت‌وگو که با سایت خبری کلمه صورت گرفته است، می‌افزاید چنانچه دعوت جنبش سبز و تشکل‌های اصلاح‌طلب و مراجع و دیگر شخصیت‌های نظام نبود «راهپیمایی بی‌رمقی داشتیم که اکثریت آن را نیروهای نظامی و انتظامی که از سراسر کشور جمع شده بودند تشکیل می‌داد».

آقای موسوی ادامه داده است که «اگر برای نظام تخمین وزن جمعیتی جنبش سبز اهمیت داشت، جلوی ابراز هویت جمعیت‌های سبز را نمی‌گرفت. ولی وحشت از آشکار شدن این هویت و دامنه آن، این فرصت تاریخی را گرفت. این امر بیش از جنبش راه سبز، برای حاکمیت مضر بود».

این رهبر مخالفان دولت راهپیمایی روز ۲۲ بهمن را یک «راهپیمایی مهندسی شده» توصیف کرده است که در آن «بیشترین اتوبوس‌ها و حتی قطارها برای جمع‌آوری جمعیت و نیروهای نظامی و انتظامی در اختیار گرفته شده بود» و افزوده است که اینگونه مهندسی اجتماعات نه تنها افتخاری ندارد بلکه شبیه همان ذهنیت استبدادی و رویه‌های پیش از انقلاب است.

آقای موسوی همچنین افزوده است که تفاوت راهپیمایی امسال با سال‌های قبل متأثر از مسائل بعد از انتخابات بود و امسال با توجه به شکل‌گیری جنبش اجتماعی-سیاسی عظیم سبز، این راهپیمایی به شدت تحت تأثیر نحوه حضور این جنبش بود.

وی ادامه داده است که «برخوردهای خشن و وحشیانه‌ای که مخصوصاً در میدان صادقیه و بعضی نقاط دیگر دیده شد، در سال‌های قبل نبود. در سال‌های قبل مردم با هر شکل و قیافه و شعاری که می‌خواستند در راهپیمایی شرکت می‌کردند ولی امسال مأموران خشن حتی طاقت دیدن یک لباس سبز بر تن راهپیمایان جوان و یا حتی یک تسبیح سبز در دست یک روحانی را نداشتند».

آقای موسوی تأکید کرده است که «گمان نمی‌کنم این برخوردها به سادگی از خاطره مردم برود».

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، امسال در حاشیه مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با یورش به معترضان و رهبران آنها و استفاده از گاز اشک‌آور، گلوله‌های رنگی و باتوم، مانع پیوستن معترضان به یکدیگر و راه یافتن آنها به مسیر راهپیمایی شدند.

این همه در حالی بود که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیامی بدون اشاره به این برخوردها، حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را «شگفتی‌آفرین» خواند.

با این حال آقای موسوی در این گفت‌وگو اشاره می‌کند که «افتخار واقعی به شرکت خودجوش مردم در راهپیمایی ۲۵ خرداد و مراسم‌های بعد از آن است و نه راهپیمایی‌های مهندسی شده و یا احیاناً اجباری با این همه هزینه و فضای امنیتی و ارعاب».

در روز ۲۵ خرداد معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی که اعتراض آنها را به نتایج اعلام شده انتخابات بیان می‌کرد، دست به راهپیمایی مسالمت‌آمیز حدفاصل میدان‌های آزادی و انقلاب زدند اما اندکی پس از پایان رسمی این راهپیمایی، برخورد خشونت‌بار نیروهای دولتی روز ۲۵ خرداد را به یکی از روزهای خونین اعتراض‌های سال ۸۸ بدل کرد.

نیروهای دولتی همچنین از نخستین ساعات پس از برگزاری انتخابات خردادماه، صدها فعال سیاسی و مدنی، ازجمله شماری بسیاری از روزنامه‌نگاران را بازداشت کردند که با گذشت بیش از هشت ماه از انتخابات، بسیاری از آنها پس از برگزاری دادگاه به احکامی بسیار سنگین محکوم شده‌اند و شماری از آنها همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

میرحسین موسوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو می‌گوید که «به نفع کشور بود که به جای سیاست‌های سرکوب و پر کردن زندان‌ها، سیاست حمایت از یک تشکیلات نیرومند از کسانی که سیاست‌ها ویرانگر موجود را قبول ندارند در چارچوب نظام وجود داشت».

وی ادامه داده است که از نگاه وی «تنها راه عدم انتقال مدیریت جریان‌های سیاسی و اجتماعی به خارج از کشور، همین است ولی با انحراف شدید صدا و سیما و یک طرفه شدن آن، و بسته شدن روزنامه‌های کشور و زندانی‌ شدن ده‌ها روزنامه‌نگار، به نظر می‌رسد ایجاد تشکیلاتی که بتوان چهره‌های مؤثر را دور هم گرد آورد تا به صورت آشکار و در چارچوب قانون اساسی کار را پیش ببرند، فعلاً منتفی است».

آقای موسوی در ادامه تأکید کرده است که «هنوز هم به اعتقاد اینجانب، راهبرد "هر شهروند یک رسانه" و همچنین گسترش فعالیت‌های شبکه اجتماعی در جهت گسترش آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی یک ضرورت است و جایگزینی برای آن وجود ندارد».

وی همچنین گفته است که «در این میان استفاده از فضای مجازی معجزه کرده است و به صورت یک ساختار کاملاً قابل اتکا، افراد و شبکه‌ها را در اتصال و تعامل با هم قرار داده است».

جنش سبز اهداف خود را فراموش نکند

آقای موسوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه جنبش سبز نباید اهداف خود را فراموش کند و دچار روزمرگی و انفعال شود، تصریح کرده است که هدف جنبش سبز از ابتدا اصلاح در چارچوب اصولی روشن بود و «تحقق بدون تنازل قانون اساسی» را هدف حداقلی و مطمئنی ارزیابی کرده که می‌توانست اجماع گسترده‌ای ایجاد کند.

این رهبر مخالفان دولت افزوده است که « [گرچه] افراد و حرکت‌هایی خواستند از این خط بگذرند ولی جنبش راه سبز هیچگاه از اجرای بدون تنازل قانون اساسی منحرف نشده است و انشاءالله تا انتها هم همین راه را خواهد رفت».

آقای موسوی اجتماعات خیابانی را یکی از راه‌هایی توصیف کرده است که جنبش سبز از طریق آن تلاش کرد «اهداف و نیات خود را به گوش همه ملت و جهانیان برساند» اما افزوده است که استفاده از خیابان‌ها «تنها راه» نیست.

خواست‌های جنبش سبز همان خواست‌های مردم است

میرحسین موسوی در ادامه این گفت‌وگوی تفصیلی تصریح کرده است که ده‌ها میلیون ایرانی که در این کشور با سانسور، جلوگیری از آزادی‌ها و اقدامات سرکوبگرانه، سیاست خارجی دمدمی و ماجراجویانه، سیاست‌های ویرانگر اقتصادی، و رواج فساد و دروغ معترض هستند، خواهان تغییراتی هستند که که به آنها مجال دهد با حاکمیت بر سرنوشت خود، این سرنوشت تحمیلی از سوی کارگزاران بی‌کفایت را تغییر دهند».

وی سپس با تأکید بر اینکه خواست جنش سبز، همان خواست ملت است، در توصیف خواسته‌های ملت ایران گفته است که «ملت ما می‌خواهد که در رقابت نفس‌گیر جهانی و منطقه‌ای، عقب نیفتد. ملت ما می‌خواهد با جهان خارج به جای دعوا و دشمنی، تعامل داشته باشد و سیاست خارجی توسعه‌گرا را دنبال کند. ملت ما می‌خواهد کالاهای تولیدی، اعم از کشاورزی و صنعتی، زیر سیل خانمان برانداز واردات بی‌حساب و کتاب، مدفون نشود. ملت ما می‌خواهد تحت عنوان خصوصی‌سازی، بیشترین پروژه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی کشور در بنگاه‌های شبه‌دولتی و نیز سپاه جمع نشود. ملت ما می‌خواهد به شاخص‌های بیکاری و فقر به عنوان یک وظیفه دینی و اسلامی و ملی اهمیت داده شود و … با انبوه تبلیغات شاخص خط فقر و بیکاری و تورم با دستکاری و دروغ، از چشم مردم پنهان نشود. ملت ما می‌خواهد معلمان کشور بابت درخواست حقوق خود کتک نخورند، کارگران بابت درخواست حق خود مورد تهاجم قرار نگیرند و زنان بابت درخواست رفع تبعیض مورد هجوم تهمت‌های گوناگون قرار نگیرند. ملت ما می‌خواهد حکومت اجازه بدهد که در رسانه ملی، صدای همه ملت شنیده شود و نه افراد خاصی که کاری جز بی‌انصافی و تهمت‌زنی ندارند».

گسترش آگاهی‌ها؛ استراتژی جنبش سبز

این رهبر مخالفان دولت ادامه داده است: «آحاد ملت ما با یکدیگر دوست هستند و دوست ندارند به دو دسته حزب‌الله و حزب‌الشیطان، مردم و خس و خاشاک و گوساله و بزغاله تقسیم شوند. ملت دوست ندارد که این چنین نامه‌هایش، پیام‌هایش، گفت‌وگوهای تلفنی‌اش و پیامک‌هایش در معرض شنود قرار گیرد. ملت ما آگاه و رشید است و دوست ندارد عده‌ای معدود به نام ملت، آزادی‌های ملت را محدود کنند، حقوق اساسی آن را تعطیل کنند، روزنامه‌هایش را ببندند و هر روز دستورالعمل‌های آمرانه برای نوشتن، گفتن و شنیدن صادر کنند».

آقای موسوی بار دیگر تصریح کرده است که «زمینه هر تغییر اساسی در جهت اصلاح‌گری گسترش آگاهی است» و گرچه اجتماعات حق مردم و یکی از امکانات آنها برای نیل به اهداف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آنهاست اما «افشاندن بذر آگاهی و گسترش آن به همه اقشار و همه نقاط کشور تنها از طریق حضور خیابانی فراهم نمی‌آید».

آقای موسوی گسترش آگاهی‌ها را استراتژی اصلی جنبش سبز خوانده و افزوده است که «مهم این است که در چارچوب "هر شهروند یک رسانه" هر علاقه‌مند به جنبش سبز راهی را برای گسترش این آگاهی و تعمیق آن در میان همه اقشار به‌ویژه اقشار مستضعف جامعه پیدا کند».

وی تأکید کرده است که جنبش سبز بر سر مطالبات خود و حق خود، محکم ایستاده است و هرچه آگاهی ملت از حقوق خود بیشتر شود، نیروی عظیم‌تری پشت این مطالبات قرار خواهد گرفت.

ضرورت تأکید بر انتخابات آزاد و غیرگزینشی

میرحسین موسوی در این گفت‌وگو همچنین بار دیگر با یادآوری هفدهمین بیانیه خود و راه حل‌هایی که در آن برای خروج از بحران ارائه شده بود، افزوده است که «نکته بسیار حساس در مورد اطلاعیه شماره ۱۷ آن است که قبول وجود بحران، به عنوان بخشی از راه حل بحران شمرده شده است. از سوی دیگر بنده اعتقاد ندارم که راهی برای حل دفعی و ناگهانی این بحران وجود دارد. به عنوان مثال، نمی‌توان یک راهپیمایی مهندسی‌شده ترتیب داد و دل خوش کرد که همه چیز تمام شده است. مهم آن است که اکنون قدم‌هایی برداشته شود که به فرایند بهبود اوضاع دامن بزند. شما در نظر بیاورید که امروز اعلام شود که همه زندانی‌های سیاسی آزاد شده‌اند. بنده یقیین دارم که این اقدام قبل از جناح‌ها و گروه‌ها، مورد اقبال همه مردم کشورمان قرار خواهد گرفت».

وی با اشاره به فیلمی که به تازگی از حمله به کوی دانشگاه تهران منتشر شده ، گفته است که این فیلم نشان می‌دهد «تا چه اندازه روحیه فرقه‌گرایی، سبعیت ایجاد می‌کند» و افزوده است که اگر پیروزی با تکیه استراتژی «نصر با رعب» هنر بود، ما و جهانیان، حمله صدام به حلبچه را محکوم نمی‌کردیم و نمی‌گفتیم او به مردم کشور خود هم رحم ندارد.

آقای موسوی تأکید کرده است که «همه این روش‌ها، ما را از راه‌حل‌های منطقی دور می‌کند. تضمین انتخابات آزاد، رقابتی، غیرگزینشی و سالم، کلیدی‌ترین بخش راه‌حل‌هاست. اگر این امر حل نشود، ریزش مشروعیت نظام سرعت خواهد گرفت. جنبش راه سبز باید به طور مکرر و در هر شرایط و مکان، روی انتخابات آزاد، رقابتی و غیرگزینشی تأکید کند. همانطور که آزادی زندانی‌ها، آزادی رسانه‌ها و برچیده شدن فضای امنیتی در جای خود بسیار مهم هستند و باید ضرورت این راه‌حل‌ها را نه تنها به گوش حاکمیت، بلکه به گوش همه مردم کشورمان برسانیم».

این رهبر مخالفان دولت همچنین حضور گروه‌های مرجع در جنبش سبز را فراگیر و جدی خوانده است و در عین حال گفته است که سبزها باید بدانند که موضع‌گیری چند روحانی تندرو و مغرض، نظر همه روحانیت و مراجع نیست و روحانیت اصیل هیچگاه مردم را با الفاظ رکیک خطاب نمی‌کنند و از قتل و ریختن خون و در مبحس کردن بی‌گناهان حمایت نمی‌کنند و می‌دانند که حکم تهمت، شکنجه و ریختن آبروی دیگران و تجسس در اسلام چیست.

هشدار در مورد سوءاستفاده مخالفان جنبش از چهارشنبه سوری

میرحسین موسوی در بخش پایانی سخنان خود، در پاسخ به پرسشی در مورد «مراسم چهارشنبه سوری» گفته است که مراسم این روز یادمان جشنواره نور علیه تاریکی است اما علاقه‌مندان به جنبش راه سبز ضمن آنکه به نمادها و مراسم ملی و مذهبی دلبستگی دارند، حاضر نیستند این نوع مراسم‌ها باعث آزار و اذیت مردم شود.

آقای موسوی هشدار داده است که ممکن است مخالفان جنبش بخواهند با برنامه‌ای که قبلاً هم مشابه آن را اجرا کرده‌اند، جنبش سبز را بدنام کنند.

وی ابراز اطمینان کرده است که «سبزها در هیچ برنامه هنجارشکنانه با تخریبی که موجب اذیت و آزار مردم بشود شرکت نخواهند کرد» و افزوده است که «ایجاد انفجار و آتش سوزی با مشی جنبش سبز که تلاش کرده است همواره حرکت هایش مسالمت آمیز و عمیق باشد سازگاری ندارد».
XS
SM
MD
LG