لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

روسيه: نيروگاه بوشهر تابستان امسال راه اندازی می‌شود


سرگئی کرینکو، رییس شرکت دولتی روس اتم، پیمانکار نیروگاه اتمی بوشهر.
سرگئی کرینکو، رییس شرکت دولتی روس اتم، پیمانکار نیروگاه اتمی بوشهر.
يک مقام ارشد روسيه گفت که نيروگاه اتمی بوشهر طبق زمانبندی قبلی تابستان امسال راه اندازی می شود؛ در همین حال وزيرخارجه روسيه هم از ايران خواسته است که با جامعه جهانی همکاری کند تا از اعمال تحريم های بيشتر، جلوگيری شود.

به گزارش آسوشيتد پرس، سرگئی کرينکو، رييس شرکت دولتی روس اتم، پيمانکار ساخت نيروگاه اتمی بوشهر روز پنجشنبه گفت: «اگر همه چيز طبق زمانبندی از پيش تعيين شده انجام شود، انتظار می رود نيروگاه بوشهر در مرداد ماه امسال به بهره برداری برسد.»

وی افزود: «هرگونه افزايش تحريم ها بر ايران، تاثيری بر روند ساخت و تکميل نيروگاه اتمی بوشهر ندارد.»

پنج کشور عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل در حال مذاکره برای دور چهارم تحريم های ايران هستند.

در همین حال سرگئی لاوروف وزيرخارجه روسيه هم روز پنجشنبه در رم، پايتخت ايتاليا، از تهران خواست درباره توافقی که امضا کرده، با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند.

آقای لاوروف گفت: «ما می خواهيم تهران در اولين فرصت ممکن، موارد مطرح شده در توافق خود را به شکل اجرايی درآورده و به آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کند.»

روز دوشنبه مقام‌های ایرانی در حضور نخست‌وزیر ترکیه و رئیس‌جمهوری برزیل پذیرفتند يک هزار و ۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم کمتر غنی شده ايران به ترکيه منتقل شده و در يک انبار نگهداری شود تا ظرف يک سال پس از آن، ميله های سوختی برای مصرف در رآکتور تحقيقاتی تهران، به ايران فرستاده شود.

با این حال پس از این توافق،‌به گفته مقام‌های آمریکایی روسيه و چین با پیش‌نویس تحريم ايران موافقت کرده و از اعمال دور چهارم تحريم های عليه ايران، حمايت کرده ا‌ند. شورای امنيت سازمان ملل طی پنج قطعنامه ( شامل سه قطعنامه تحريمی) از ايران خواسته فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورده و صحت صلح آميز بودن فعاليت های اتمی خود را ثابت کند.

نيروگاه بوشهر که ساخت آن ۳۵ سال پيش توسط يک شرکت آلمانی شروع شد، در سال ۱۳۵۷ و مصادف با وقوع انقلاب به حال خود رها شد.

در سال های ۱۹۹۰ روسيه قبول کرد که اين نيروگاه را بار ديگر در دست گرفته و آن را کامل کند که به دليل اختلاف ها ميان دو طرف، راه اندازی نيروگاه بوشهر با چند سال تاخير روبرو بوده است.

روسيه گفته برای يک سال اول راه اندازی نيروگاه بوشهر، به صورت مشترک با طرف ايرانی، هدايت و کار اين نيروگاه را برعهده خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG