لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

شورای امنیت سازمان ملل خشونت‌های قرقیزستان را محکوم کرد


سازمان ملل نسبت به گسترش خشونت های قومی در منطقه هشدار داد
سازمان ملل نسبت به گسترش خشونت های قومی در منطقه هشدار داد
پنج روز پس از درگیری‌های خونین در قرقیزستان شورای امنیت سازمان ملل شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای خشونت‌ها در این کشور آسیای میانه را محکوم کرده و طرفین درگیر خواست تا با یافتن راه حل‌های مسالمت‌آمیز و برقراری حکومت نظم و قانون، آرامش را به این کشور بازگردانند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در این بیانیه همچنین با اشاره به تلاش‌های بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل و سازمان‌های منطقه‌ای در برخورد مناسبت با وضعیت کنونی بر ضرورت ارسال کمک‌های بشردوستانه به منطقه تأکید شده است.

در پی خشونت‌های چهار روز گذشته در قرقیزستان تاکنون ۱۷۰ نفر کشته و دست کم هزارو ۷۰۰ نفر زخمی شده‌اند. همچنین شماری از اقلیت‌های ازبک قرقیزستان در روزهای اخیر ناچار به کوچ به خاک ازبکستان شده‌اند.

فاجعه انسانی

جلال‌الدین جلال‌الدینوف، رئیس مرکز ملی ازبکستان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که تا کنون از ۴۵هزار نفر از ۸۰ هزار نفری که از قرقیزستان وارد ازبکستان شده‌اند ثبت نام به عمل آمده و حدود یکصد هزار نفر دیگر از آوارگان ازبک همچنان در مرزهای این کشور با قرقیزستان منتظر ورود به خاک ازبکستان هستند.

پاسکال میگ واگنر، رئیس عملیات صلیب سرخ در اروپا و آسیای مرکزی، هشدار داد که امکانات کمپ‌های پناهندگان برای حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده اما به نظر می‌رسد که سیل عظیم پناهندگان بسیار بیش از این اندازه باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید که در میان آورگان تعداد قابل ملاحظه از دختران ازبک دیده می‌شود که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

همچنین برخی از این آوارگان هراسان هنگام فرار از مرز مورد هدف تک تیراندازهای قرقیز قرار گرفته و زخمی شده‌اند.

در همین حال رسانه‌های محلی گزارش دادند که دولت ازبکستان اعلام کرده است که قادر به پذیرش موج بیشتری از آوارگان ازبک در نزدیکی مرزهای خود با قرقیزستان نیست و به همین دلیل مرزهای خود را با این کشور بسته است.

ناوی پیلای، فرستاده ویژه حقوق بشر سازمان ملل، با اشاره به پیشینه تاریخی برخوردهای قومی در این منطقه گفت که به نظر می‌رسد کشتار بدون دلیل که شامل کودکان و تجاوزاست بر اساس چیزی غیر از مسئله قومیت نیست.

وی هشدار داد که دامنه خشونت‌ها می‌تواند به کشورهای منطقه و دیگر اقوام نیز سرایت کند.

مقامات دولت انتقالی، که پس از سرنگونی قربان‌بیک باقی‌یف در فروردین‌ماه امسال زمام امور این کشور را در دست گرفته‌اند، هنوز موفق به برقراری نظم و آرامش در کشور نشده و طرفداران آقای باقی‌یف را به دامن زدن به اختلافات قومی متهم می‌کنند. اختلافاتی که به گفته مقام‌های دولتی با هدف ممانعت از برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید این کشور که قرار است در ششم تیرماه امسال برگزار شود، صورت می‌گیرد.

در همین حال فرید نیازف، سخنگوی دولت موقت قرقیزستان، می‌گوید که افراد شروری از افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان را که توسط طرفداران قربان‌بیک باقی‌یف استخدام شده‌اند، دستگیر کرده‌اند.

آقای باقی‌یف، که به بلاروس گریخته، دست داشتن در آشوب‌های اخیر را به شدت تکذیب کرده است.

در همین حال آسوشیتدپرس می‌نویسد که حوادث چند روز گذشته این سوءظن را که دولت موقت در این کشتارهای دست داشته است تقویت کرده است.

از سوی دیگر بر اساس گزارش‌ها ماکسیم باقی‌یف، فرزند رئیس جمهور پیشین قرقیزستان، پس از فرود با هواپیمای شخصی‌اش در فرودگاه همپشایر بریتانیا دستگیر شده است. وزارت کشور بریتانیا هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

همزمان خبر می‌رسد که روز دوشنبه، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی، که یک نهاد منطقه‌ای به رهبری روسیه است، با تشکیل جلسه فوق‌العاده موافقت کردند که کمک‌هایی را به نیروهای نظامی قرقیزستان ارسال کنند.

فرمانده روسی این سازمان به نقل از دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه گفت که این کمک‌ها شامل هلی‌کوپتر، خودروهای نظامی و سوخت است. در بیانیه پایانی این نشست به اعزام نیروهای نظامی به قرقیزستان هیچ اشاره‌ای نشده است.

در همین حال خبر می‌رسد که دولت آمریکا مبلغ ۶۰۰ هزار دلار کمک ‌های فوری انسان دوستانه را به قرقیزستان متعهد شده و همچنین ۲۰۰ هزار دلار دیگر برای ارسال تجهیزات پزشکی به این کشور در نظر گرفته است.

ایالات متحده و روسیه که دارای پایگاه‌های نظامی در قرقیزستان هستند، نا آرامی‌ها در این کشور را به دقت دنبال می‌کنند.
XS
SM
MD
LG