لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

آخرین نیروهای رزمی آمریکایی از عراق خارج شدند


 گروهی از سربازان آمریکایی که برای خروج از این کشور آماده می‌شوند.
گروهی از سربازان آمریکایی که برای خروج از این کشور آماده می‌شوند.
سرانجام با گذشت بیش از هفت سال از حمله آمریکا به عراق، روز پنجشنبه، آخرین گروه از نیروهای رزمی ایالات متحده، از این کشور خارج شدند که بدین ترتیب عملیان نیروهای آمریکایی از ماموریت جنگی به ماموریت پشتیبانی تغییر پیدا کرد.

روز پنجشنبه آخرین یگان‌‌های زرهی از تیپ دوم زرهی آمریکا از مرز عراق خارج شده و به کشور همسایه کویت رفتند؛ واشینگتن از پیش اعلام کرده بود که تا ۳۱ ماه اوت امسال( ۹ شهریور) نیروهای رزمی خود را از عراق خارج می‌کند.

خروج نیروهای رزمی ایالات متحده از عراق در حالی صورت می‌گیرد که دو روز پیش در یک حمله انتحاری به یک مقر سربازگیری در بغداد ۵۹ نفر کشته شدند که مرگبارترین حمله در طول یک سال گذشته بود.

این حمله مرگبار بار دیگر این پرسش را در نزد ناظران مطرح کرده است که آیا، نیروهای عراقی به تنهایی قادر به تامین امنیت هستند یا نه.

به گفته سرهنگ دوم، اریک بلوم، حرکت ۳۶۰ خودرو‌های زرهی و ۱۲۰۰ سرباز از پایگاه‌های «لیبرتی» و «تاجی» تا کویت، دو روز به طول انجامید؛ از سوی دیگر ۴۰۰۰ نفر از نیروهای رزمی آمریکایی نیز از راه هوایی به کویت انتقال داده شدند.

آخرین‌نیروهای رزمی‌آمریکایی‌از عراق خارج شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:50 0:00


با خروج این نیروهای رزمی آمریکایی از عراق، هم‌اکنون ایالات متحده، ۵۶ هزار نفر نیرو در عراق دارد که تا اول ماه سپتامبر، (۱۰ شهریور) ۵۰ هزار نفر کاهش پیدا می‌کند؛ در سال ۲۰۰۷ که نقطه اوج حضور نیروهای آمریکایی در عراق بود، شمار این نیروها به حدود ۱۷۶ هزار نفر رسید.

به گفته مقام‌های آمریکایی،‌ از روز نخست ماه سپتامبر، «عملیات آزادی عراق» به «عملیان طلوع نوین» تغییر نام پیدا خواهد کرد.

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز، گزارش داده است واشینگتن برای پر کردن خلا بیرون رفتن نیروهای رزمی آمریکایی از عراق، نزدیک به هفت هزار نفر نیروهی امنیتی خصوصی، به عراق می‌فرستد تا دربخش‌هایی نظیر رادار، بمب‌یایی و هدایت هواپیماهای بدون سرنشین به کار گرفته شوند.

خروج نیروهای رزمی آمریکایی از عراق همچنین مصادف است با ورود سفیر جدید آمریکا، جیمز جفری، به این کشور.

در همین حال فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، خروج نیروهای رزمی از عراق را «برهه‌ای تاریخی» توصیف کرد و در عین تاکید کرده است که به تعهد بلندمدت واشینگتن در قبال عراق خدشه‌ای وارد نخواهد شد.

واشینگتن بارها تاکید کرده است که مطابق زمانبندی اعلام شده، آخرین نیروهای آمریکایی طبق زمانبندی اعلام شده، تا آخر سال ۲۰۱۱ از عراق خارج خواهند شد؛ بیشتر نیروهایی که از عراق خارج‌ شده‌اند به همقطاران خود در افغانستان می‌پیوندد.

بنا بر آمار پنتاگون، از زمان حمله آمریکا به عراق تا روز چهارشنبه، ۴۴۱۵ سرباز آمریکای در این کشور کشته شده‌اند؛ مطابق با گزارش‌های مختلف، دست کم ۱۰۰ هزار غیرنظامی عراقی نیز در این مدت جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG