لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

احمدی‌نژاد: در صورت حمله، پاسخ تهران «کره زمین را شامل می‌شود»


در تازه‌ترین واکنش مقامات تهران به احتمال حمله نظامی به خاک ایران از سوی اسرائیل یا ایالات متحده، محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، می‌گوید در صورت حمله به ایران، پاسخ تهران «کره زمین را شامل می‌شود».

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه قطری الشرق که روز شنبه منتشر شد در مورد واکنش تهران به چنین حمله‌ای گفت: «گزینه‌های ما حد و حدودی نخواهد داشت و همه کره زمین را در بر می‌گیرد.»

ایالات متحده و اسرائیل که از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کنند تاکنون موضوع استفاده از گزینه نظامی برای متوقف ساختن این برنامه را منتفی اعلام نکرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه مصاحبه تازه خود اظهار داشت: «فکر می‌کنم بعضی در فکر حمله به ایران هستند، به خصوص آنهایی که داخل رژیم صهیونیستی هستند. اما آ‌نها می‌دانند که ایران یک قلعه استوار است و فکر نمی‌کنم اربابان آمریکایی‌شان اجازه این کار را به آن‌ها بدهند.»

وی افزود: «آن‌ها همچنین می‌دانند که پاسخ ایران سخت و دردناک خواهد بود.»

اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مورد واکنش «بی‌حد و حدود» ایران به یک حمله احتمالی بازتاب‌دهنده سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است که چهارشنبه هفته گذشته در واکنش به خطر حمله به ایران گفت در صورت هرگونه اقدام احتمالی نظامی علیه ایران، «عرصه مقابله با چنین اقدامی محدود به مرزهای ایران نخواهد بود و میدان گسترده‌تری را در بر خواهد گرفت».

در ادامه واکنش‌های مقام‌های ایرانی به احتمال حمله خارجی به تاسیسات اتمی ایران، سپاه پاسداران ایران نیز روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد در صورت حمله احتمالی، می‌تواند «با بهره‌گیری از ظرفیت بسیج جهان اسلام، منافع آنان را در هر نقطه دلخواه مورد هدف قرار دهد و در نبردی سرنوشت‌ساز شکست قطعی را به دشمنان تحمیل کند».

دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در روز دهم مرداد گفته بود آمریکا طرحی احتیاطی برای حمله به ایران دارد، اظهاراتی که باعث واکنش مقامات جمهوری اسلامی شد.

در همین زمینه، اسحاق آل‌حبیب، معاون نماینده ایران در سازمان ملل، روز چهارشنبه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رؤسای شورای امنیت و مجمع عمومی گفت که دریاسالار مایک مالن و دیگر مقام‌های آمریکایی ایران را به استفاده از نیروی نظامی «تهدید» کرده‌اند.

سوخت‌گیری نیروگاه هسته‌ای بوشهر که روز جمعه آغاز شد نیز بار دیگر مسئله یک حمله احتمالی از سوی اسرائیل به این تأسیسات را مطرح کرده ‌است.

جان بولتون، نماینده پیشین ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل، روز چهارشنبه گذشته به اسرائیل گوشزد کرد که وقت زیادی برای حمله به این نیروگاه ندارد و انتشار این خبر باعث شد تا رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه هشدار دهد که هرگونه تعرض اسرائیل به نیروگاه بوشهر «واکنش جدی» ایران را به دنبال خواهد داشت.

شدت گرفتن گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال چنین حمله‌ای موجب شد تا مقام‌های کاخ سفید روز جمعه به اسرائیل «اطمینان» دهند که بر پایه ارزیابی‌های آنان دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای «دست‌کم یک سال به طول خواهد انجامید».
XS
SM
MD
LG