لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

دفاع بان‌ گی‌مون از «دیپلماسی ملایم»‌ سازمان ملل در خصوص حقوق بشر


در آستانه برگزاری مراسم اعطای جایزه صلح نوبل به لیو شیائوبو، ناراضی سیاسی چینی، بان گی‌مون،‌ دبیر کل سازمان ملل متحد از «سیاست ملایم» خود و سازمان متبوعش در زمینه حقوق بشر دفاع کرد.

به گزارش خبرگزای فرانسه، بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه با بیان این که حقوق بشر در «کانون هویت سازمان ملل» قرار دارد،‌ از «دیپلماسی ملایم» خود در زمینه حمایت از حقوق بشر دفاع کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد که در یک گردهمایی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر سخن می‌گفت، اعلام کرد که سازمان ملل متحد به طور پیوسته به دنبال «بهترین راه‌ها» برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود در زمینه حقوق بشر است.

گروه‌های طرفدار حقوق بشر پیشتر از بان گی‌مون،‌ دبیر کل سازمان ملل متحد، به دلیل نپرداختن وی به موضوع به لیو شیائوبو، برنده چینی جایزه صلح نوبل، در دیدار ماه گذشته‌اش با هو جین‌تائو، رئیس جمهور چین، انتقاد کرده بودند.

پیشتر دبیر کل سازمان ملل در واکنش به این انتقادها اعلام کرده بود‌ که این موضوع را به طور خصوصی با وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین در میان نهاده است.

مراسم اعطای جایزه امسال صلح نوبل به لیو شیائوبو، دگراندیش چینی، در حالی روز جمعه در اسلو برگزار می‌شود که وی همچنان در چین زندانی است و دولت چین نه تنها وی را از زندان آزاد نکرده است، بلکه حتی به همسر و نزدیکان وی نیز اجازه خروج از کشور و شرکت در مراسم اعطای جایزه صلح نوبل را نیز نداده است.

دولت چین همچنین از کشورهای دیگر نیز خواسته است‌ مراسم اعطای جایزه صلح نوبل به این دگراندیش چینی را که به ۱۱ سال زندان محکوم شده تحریم کنند، درخواستی که ۱۸ کشور از جمله ایران آن را اجابت کرده‌اند.

در این میان بان گی‌مون،‌ دبیر کل سازمان ملل متحد، در سخنان روز پنج‌شنبه خود بدون اشاره به انتقادها از نحوه برخورد وی با موضوع دگراندیش چینی گفته است: «به طور معمول ما صریح و علنی سخن می‌گوییم، اما گاهی نیز ممکن است یک دیپلماسی کمتر علنی راه بهتری باشد.»

وزیر امور خارجه پیشین کره جنوبی همچنین بدون اشاره به جایزه صلح نوبل اظهار داشته است: «نهادهای جهانی و سازمان‌های فعال در زمینه جامعه مدنی هر ساله به درستی اقدام به تجلیل از مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان می‌کنند.»

وی افزوده است: «در برخی از کشورهای چنین انتخاب‌هایی وجد و شادمانی را در پی دارد،‌ در حالی که در برخی کشورهای دیگر باعث بحث و جدل می‌شود.»

دبیر کل سازمان ملل متحد در عین حال با تجلیل از «نقش محوری» مدافعان حقوق بشر از همه دولت‌های جهان خواست تا به حقوق این «افراد شجاع» احترام بگذارند.

ابراز نگرانی سازمان ملل از برخورد با سایت ویکی‌لیکس

از سوی دیگر خانم ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیز روز پنج‌شنبه از فشارهایی که بر سایت اینترنتی «ویکی‌لیکس» اعمال می‌شود ابراز نگرانی کرد.

به دنبال انتشار برخی اسناد محرمانه وزارت امور خارجه آمریکا توسط «ویکی‌لیکس»، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات کارت اعتباری مانند مسترکارد و ویزا پرداخت پول به «ویکی‌لیکس»‌ را متوقف کرده‌اند و یک بانک سوییسی نیز حساب بانکی جولین آسانژ، بنیانگذار این سایت، را که برای دریافت کمک‌های مالی گشوده شده بود بسته است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به چنین اقداماتی گفته است: «این گونه اقدامات می‌تواند به عنوان تلاش برای جلوگیری از انتشار اطلاعات تعبیر شود و حق ویکی‌لیکس را در مورد آزادی بیان خدشه‌دار سازد.»

این در حالی است که جولین آسانژ، بنیانگذار سایت «ویکی‌لیکس»، از روز سه‌شنبه تاکنون در بریتانیا در حبس به سر می‌برد و در انتظار تصمیم دادگاه برای استرداد وی به سوئد است.

پیشر دادگاهی در سوئد با متهم کردن وی به تجاوز جنسی خواستار بازداشت آقای آسانژ توسط پلیس بین‌الملل شده بود.

به دنبال بازداشت جولین آسانژ در لندن و احتمال استرداد وی به سوئد، موجی از هکرهای هوادار وی (هکتیویست‌‌ها) به وب‌سایت‌ها، شرکت‌ها و موسسه‌های خدماتی، نهادهایی که فعالیت‌های ویکی‌لیکس را محدود کرده یا از بازداشت بنیانگذار وی حمایت کرده‌اند، حمله کرده و در برخی موارد آنها را از کار انداخته‌اند.
XS
SM
MD
LG