لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

کلینتون: ایران خشونت در خارج و استبداد در داخل را دنبال می کند


هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه و در مجمع حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با انتقاد از سیاست های دولت ایران گفت: «(جمهوری اسلامی ایران) سیاست خشونت در خارج از مرز و حکومت استبدادی در درون مرز را دنبال می کند.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «چرا مردم باید در طرابلس حق اعتراض داشته باشند ولی حق اعتراض در تهران از مردم گرفته می شود؟ فقدان حقوق بشر در ایران خشم آور است و مستحق محکومیت از سوی تمامی کشورهایی است که مدافع آزادی و عدالت هستند.»

از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایران که با اعتراض ها همراه بود، معترضان و فعالان سیاسی و مطبوعاتی زیادی به زندان افتاده اند که شماری از آن ها هنوز هم در زندان به سر می برند. شماری هم در جریان اعتراض ها و درگیری ها کشته شدند.

این در حالی است که روز دوشنبه سایت کلمه گزارش داد میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه همسرانشان دستگیر و به زندان حشمتیه منتقل شده اند.

«مردم لیبی سرنوشت خود را تعیین می کنند»

وی با اشاره به تظاهرات مردم در لیبی و سرکوب آن ها از سوی حاکمیت این کشور گفت که ایالات متحده با متحدانش برای حل مسئله در لیبی همکاری می کند و از هرگونه دموکراسی و آزادی خواهی در خاورمیانه و شمال آفریقا که نتیجه تغییر درونی و خواست مردم باشد، حمایت می کند.

خانم کلینتون گفت: «در نهایت این مردم لیبی هستند که باید سرنوشت خود را تعیین کنند و دولت جدید لیبی را تشکیل دهند. مردم لیبی در مقابل گلوله و با فدا کردن جان خود، یک دیکتاتوری را دارند سرنگون می کنند.»

هیلاری کلینتون با اشاره به جمع جوانان معترض در خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت که تظاهرات میلیونی مردم در کشورهای عربی، «یادآور همان چیزی است که آن را باید بهار اعراب نامید.»

وی افزود: «برای تمامی رهبران در تمامی قاره های جهان، این انتخاب صریح تر و واضح تر شده است: خواسته های ملت خود را بدانید و به آن عمل کنید، به پتانسیل های آن ها اعتماد کنید و آن را قدر بدانید. چرا که اگر این کار را نکنید، این آن ها (مردم) هستند که اعتماد به شما را از دست می دهند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست از موضع «متعصبانه و پیشداورانه» نسبت به اسرائیل دوری کند و گفت: «این شورا باید این ظرفیت را داشته باشد که در زمان واقع و در حال حاضر به موارد اضطراری پاسخ دهد و از مناظره کلامی خسته کننده دوری کند.»

خانم کلینتون همچنین گفت آمریکا تمامی اقدامات لازم در مورد لیبی را در دستور کار قرار داده است. وی افزود: «مزدورها و اوباش در لیبی رها شده اند و مردم و معترضان را هدف قرار می دهند و به آن ها حمله می کنند. ما قدم به قدم با این موانع روبرو می شویم و برای هرکدام، انتخاب و واکنشی خواهیم داشت و تا زمانی که حاکمان لیبی مردم این کشور و شهروندان لیبی را تهدید می کنند، ما هم هیچ اقدامی را از نظر دور نخواهیم کرد.»

رایزنی برای فشارهای بیشتر بر لیبی

در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل، وزیران خارجه کشورهای عضو حضور داشتند. گیدو وسته وله، وزیر خارجه آلمان پیشنهاد کرد «دوماه پرداخت بهای فروش نفت به لیبی متوقف شود.»

بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد می گوید حدود یک هزار تن در جریان درگیری ها در لیبی کشته شده اند. معمر قذافی رهبر لیبی اعلام کرده بود از قدرت کنار نمی رود و از طرفداران خود خواسته سلاح بر دست گرفته و معترضان را مورد حمله قرار دهند.

شماری از سفیران، مقامات رسمی و مقامات نظامی لیبی در اعتراض به کشتارهای مردمی از سمت خود استعفا کرده اند. گزارش ها حاکی است مزدبگیران نظامی که در خدمت معمر قذافی هستند، هنوز به حملات علیه مردم ادامه می دهند.

لیبی در قاره آفریقا و پس از نیجریه و آنگولا، سومین کشور صادر کننده نفت است. مردم لیبی به رغم ثروت زیاد این کشور، از رفاه نسبی برخوردار نیستند.

خانم کلینتون روز دوشنبه در ژنو گفت: «سرهنگ قذافی و افرادی که کنار او هستند باید نسبت به اعمالی که مرتکب شده اند، پاسخگو و مسئول باشند. حالا زمانی است که قذافی باید بدون هیچ گونه اتلاف وقت و تاخیر و با توقف هرگونه خشونت، از قدرت کنار برود.»

سخنگوی کاخ سفید هم گفته آمریکا «تبعید معمر قذافی» را به عنوان یکی از گزینه ها در نظر دارد. وی افزوده که واشینگتن با مخالفان و متحدان خود در تماس است تا قدم های بعدی برای کنار گذاشتن قذافی از قدرت را بردارد.

دیوید کمرون، نخست وزیر بریتانیا هم روز دوشنبه گفت اقدام نظامی یکی از گزینه ها در مقابله با اعمال دولت لیبی است. وی همچنین گفت از مقامات نظامی خواسته نقشه ای برای ممنوعیت پرواز در حریم هوایی لیبی، طرح کنند.
کوین راد، وزیر خارجه استرالیا هم که در ژنو به سر می برد، گفت که کشورش ممنوعیت پرواز در حریم هوایی لیبی را به اجرا گذاشته است. وی افزود: «از آن جایی که رژیم قذافی از حریم هوایی برای حمله به مردم غیرنظامی این کار را کرده، ما هم این اقدام را به اجرا گذاشتیم.»
XS
SM
MD
LG