لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

«بازداشت پگاه آهنگرانی، بازیگر و مستند ساز ایرانی»


گزارش ها حاکی است پگاه آهنگرانی، بازیگر جوان سینما ایران از سه روز پیش دستگیر شده و هنوز در بازداشت به سر می برد. در مدتی که خانم آهنگرانی دستگیر شده نه تماسی با خانواده اش داشته و نه اتهامات احتمالی و یا محل بازداشت او مشخص شده است.

پگاه آهنگرانی، قرار بود از چهارم تا دوازدهم ژوییه به آلمان سفر کرده و در رابطه با جام جهانی فوتبال زنان برای شبکه دویچه وله، وبلاگ‌نویسی کند.

فرهاد پایار، خبرنگار آزاد که با دویچه وله همکاری می کند، به رادیو فردا می گوید: «چند روزی است که پگاه ناپدید شده و کسی از او خبری ندارد. تمام تلاش ها برای پیدا کردنش شده بی نتیجه بوده است. پگاه یک روز پیش از سفر به آلمان، به وزارت اطلاعات خوانده شده و به وی توصیه شده که به فرودگاه نرود.»
وی افزود «پگاه حتی تهدید شده و بدون محافظ یعنی دوستان و اعضای خانواده جایی نمی رفته است.»

فرهاد پایار همجنین گفت: «پگاه آهنگرانی فیلم مستندی به نام ده نمکی ها ساخته که به زندگی مسعود ده نمکی که از رهبران حزب الله است و اخیرا فیلم ساز هم شده، پرداخته است. این فیلم خشم عده ای را در ایران برانگیخته و حتی من شنیدم پگاه به وزارت اطلاعات فراخوانده شده و به وی در رابطه با این فیلم تذکر داده اند.»

شماری از منابع آگاه و نزدیک به خانواده پگاه آهنگرانی روز چهارشنبه به شبکه العربیه گفتند که این بازیگر سینما سه روز است در بازداشت به سر می برد. پگاه آهنگرانی فرزند منیژه حکمت کارگردان سینما و جمشید آهنگرانی دیگر کارگردان سینمای ایران است.

پگاه آهنگرانی از طرفداران جنبش اطلاح طلبان در دو دور انتخابات ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بود و در انتخابات دور پیش هم از فعالان ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود. در زمان درگیری ها و ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران در دو سال پیش، پگاه آهنگرانی در روزهای پس از انتخابات احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

پیش از این اعلام شده بود پگاه آهنگرانی قصد دارد جام جهانی فوتبال زنان را برای شبکه خبری دویچه وله آلمان پوشش دهد. خانم آهنگرانی پیش از این جشنواره فیلم برلین را برای این شبکه پوشش داده بود.

مریم مجد، خبرنگار عکاس ایرانی هم که قصد داشت مسابقات جام جهانی فوتبال زنان را پوشش دهد، پیش از حرکت به سمت آلمان دستگیر شد.
مريم مجد، عکاس مطبوعات ايران که روز جمعه ۲۷ خردادماه برای عکاسی از جام جهانی فوتبال زنان قصد داشت به آلمان سفر کند، يک روز پيش از سفر بازداشت شده است.

قرار بود اين عکاس مطبوعات ايران به دوسلدروف آلمان پرواز کند و پس از برگزاری جام جهانی فوتبال زنان در آلمان، در سفری دو ماهه به کشورهای مختلف کتاب عکسی از زنان فوتباليست جهان تهيه و منتشر کند.

وزیران امور خارجه بریتانیا و آلمان پیشتر خواهان آزادی مریم مجد شده بودند.
XS
SM
MD
LG