لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

«تاسيسات غنی سازی ایران به سنگرهای زيرزمينی منتقل می شود»


نمای ماهواره ای از تاسیسات مخفی فردو در نزدیکی قم که در برابر بمباران هوايی بسيار مقاوم است.
نمای ماهواره ای از تاسیسات مخفی فردو در نزدیکی قم که در برابر بمباران هوايی بسيار مقاوم است.
روزنامه بريتانيايی «ديلی تلگراف» می نويسد که ايران طرح های خود برای انتقال بخشی از تاسيسات غنی سازی به پناهگاه های زير زمينی را آغاز کرده است.

کارشناسان هشدار می دهند که ايران ممکن است با راه اندازی سانتريفوژهای پيشرفته تر و توليد بيشتر اورانيوم با غلظت بالاتر در تاسيسات زير زمينی فردو گام های مهمی در مسير نزديک شدن به توليد بمب هسته ای بردارد.

دولت ايران وجود تاسيسات فردو را برای مدتها پنهان نگاه داشته بود. اين تاسيسات به شکلی طراحی و ساخته شده که در برابر بمباران هوايی بسيار مقاوم است. ايران زمانی به وجود اين تاسيسات اعتراف کرد که دستگاه های اطلاعاتی غرب آن را کشف کرده و به آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش دادند.

فريدون عباسی دوانی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، چندی پيش اعلام کرد که آن کشور قصد دارد توليد اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را سه برابر کند. غلظت ۲۰ درصد از نگاه بسياری از کارشناسان آن مرزی است که با عبور از آن توليد اورانيوم با غلظت ۹۰ درصدی برای بمب هسته ای ساده تر خواهد شد.

روزنامه «ديلی تلگراف» می افزايد که دولت ايران در مورد اجرای اين طرح به آژانس بين المللی انرژی اتمی اطلاع داده است ولی اين نهاد در تازه ترين گزارش ها و موضع گيری های خود در مورد ميزان دسترسی به تاسيسات فردو و مشکلاتی که در زمينه کار بازرسان اين نهاد ايجاد شده، ابراز نگرانی کرده است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش داده که تا تاريخ ۲۱ ماه مه هنوز هيچ سانتريفوژی در تاسيسات فردو نصب نشده است. اما گزارش های دستگاه های اطلاعاتی غرب يادآوری می کنند که ايران برای رسيدن به اهداف خود در اين طرح حدود سه هزار سانتريفوژ را در تاسيسات فردو نصب کرده است.

روزنامه «ديلی تلگراف» از قول کارشناسان می نويسد که انتقال بخش مهم و حساس غنی سازی اورانيوم به اين تاسيسات مستحکم و کوهستانی امکان و احتمال موفقيت ايران برای رسيدن به مرز توليد سلاح هسته ای را افزايش خواهد داد.

اولی هاينونن، رئيس سابق بازرسان هسته ای سازمان ملل متحد گفت: «ما شاهد آن هستيم که ايران در جهت تبديل شدن به يک کشور صاحب سلاح هسته ای حرکت می کند.»

ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، چند روز پيش در مقاله ای که در روزنامه های بريتانيايی به چاپ رسيد گفت ايران به کمتر از سه ماه فرصت نياز دارد تا اورانيوم غنی شده خود را در تاسيسات فردو به غلظت کافی برای توليد سلاح هسته ای برساند.

وزير خارجه بريتانيا هشدار داد: «دولت ايران به بهانه حفظ اسرار خود همواره از دسترسی و کار بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی در مراکز هسته ای خود جلوگيری کرده و موانع متعددی را در اين زمينه ايجاد کرده است.»

روزنامه «ديلی تلگراف» سپس می افزايد وزير خارجه ايران که برای مذاکره در مورد برنامه های هسته ای آن کشور در وين به سر می برد تاکيد کرد که ايران توليد سلاح هسته ای را غير شرعی می داند.

علی اکبر صالحی گفت: «رهبر ايران مشخص کرده است که توليد و استفاده از سلاح هسته ای غلط است، نه فقط از منظر سياست خارجی بلکه از نگاه مذهبی و شرعی نيز نادرست است.»

دولت ايران مدعی است که اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را برای راکتور تحقيقاتی و مصارف پزشکی خود نياز دارد. پس از ناکام ماندن مذاکرات سال گذشته ايران و کشورهای گروه شش ايران امکان خريد اين نوع اورانيوم را از خارج ندارد.

روزنامه «ديلی تلگراف» در پايان اين گزارش يادآوری می کند که آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش ۹ صفحه ای خود که در ماه مه انتشار يافت اعلام کرد اطلاعات جديد و محرمانه ای که به دست اين نهاد رسيده است نشان می دهد که ايران در حال انجام تحقيقات روی تبديل اورانيوم به سوخت های فشرده ديگر، آزمايش مواد منفجره بسيار قوی و کار روی دماغه موشک های دوربرد به شکلی است که قادر به حمل کلاهک هسته ای باشند.

اين نهاد در بخشی از گزارش خود گفت:« اطلاعات بيشتری در مورد يک چنين برنامه های احتمالی و پنهانی دريافت کرده است.»
XS
SM
MD
LG