لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

«صالحی از حمله به سفارت بریتانیا ابراز تاسف کرده است»


دیدار وزیر خارجه آلمان با وزیر خارجه ایران در تابستان گذشته در تهران
دیدار وزیر خارجه آلمان با وزیر خارجه ایران در تابستان گذشته در تهران
وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در دیدار با گیدو وستر وله، وزیر خارجه آلمان از حمله به سفارت بریتانیا «ابراز تاسف عمیق» کرده و قول داده همه اقدامات لازم انجام شود تا بار دیگر چنین حادثه‌ای روی ندهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، وزیر خارجه آلمان روز یکشنبه پیش از برگزاری کنفرانس جهانی افغانستان در شهر بن در کشور آلمان با آقای صالحی دیدار کرده است. این کنفرانس قرار است روز دوشنبه به طور رسمی افتتاح شود.

طبق بیانیه‌ای که وزارت خارجه آلمان منتشر کرده، آقای وستر وله به علی اکبر صالحی گفته که هرگونه حمله به یکی از سفارت‌های کشورهای اتحادیه اروپا، به منزله حمله به سفارت‌های اتحادیه اروپا تلقی می‌شود. وزیر خارجه ایران در پاسخ ابراز تاسف عمیق خود را اعلام کرده است.

بیانیه وزارت خارجه آلمان همچنین می‌گوید آقای وستر وله از وزیر خارجه ایران خواسته در مورد پرونده فعالیت‌های اتمی، تهران همکاری‌ بیشتری با جامعه جهانی داشته باشد و به پرسش‌ها و نگرانی‌ها مطرح شده، پاسخ دهد.

در پاسخ به حمله هفته پیش به سفارت بریتانیا در تهران، دولت بریتانیا تمامی کارکنان و دیپلمات های سفارت ایران در لندن را اخراج کرد. آلمان و فرانسه نیز سفیران خود را برای مشورت از تهران فراخواندند.

دامینیک چیلکات، سفیر بریتانیا، روز جمعه در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور، ضمن شرح مشاهدات خود از حمله به سفارت و باغ قلهک گفته بود: «ایران کشوری نیست که به صورت خودجوش تظاهراتی شکل بگیرد و پس از آن به یک سفارت خارجی حمله شود. این اقدام تنها با اطلاع و حمایت نظام انجام می‌شود.»

تشکل «مجمع دانشجویان حزب‌الله» دانشگاه علم و صنعت که از تجمع در مقابل سفارت حمایت کرده، با صدور بیانیه‌ای هجوم به داخل سفارت را، با اطلاع و هدایت عوامل منتسب به حاکمیت دانسته است.

در این بیانیه آمده است: «قرائن نشان می‌دهد برنامه برای حضور عده‌ای در داخل سفارت و پایین کشیدن پرچم و به طور کلی نشان دادن ضرب شست به دولت انگلیس هماهنگ و مورد تایید بوده است.»

در بخشی دیگر از این بیانیه تصریح شده است: «متاسفانه تشکل‌های دانشجویی ماهیت دانشجویی خود را تا حدود زیادی از دست داده‌اند و ... در عوض منافع جناح‌ها و گروه‌ها و بعضاً امیال شخصی افرادی خارج از مجموعه دانشجویی جای آن را پر کرده است. در این صورت دانشجو آلت دستی برای منافع و اهداف درست یا نادرست عده‌ای در سازمان‌ها، احزاب و جبهه‌ها خواهد شد. مصداق این ادعا مساله ورود به سفارت است.»

از میان مقامات دولتی جمهوری اسلامی هنوز کسی این حمله را محکوم نکرده است و طبق گزارش آسوشیتدپرس، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران تنها کسی است که در مورد این مسئله موضع گرفته ولی آن را محکوم نکرده و فقط در مورد آن «ابراز تاسف» کرده است.
XS
SM
MD
LG