لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۱

دهها هزار نفر در روسیه علیه پوتین تظاهرات کردند


تجمع گسترده مخالفان در روسیه در اعتراض به نتایج انتخابات
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:11 0:00

تجمع گسترده مخالفان در روسیه در اعتراض به نتایج انتخابات

هزاران معترض روس روز شنبه در مسکو و چند شهر دیگر روسیه علیه ولادیمیر پوتین نخست وزیر این کشور شعار سر دادند.

تظاهرکنندگان در مسکو خواستار باطل شدن انتخابات هفته گذشته شدند که بنا بر آمار دولت، حزب روسیه متحد ولادیمیر پوتین توانست نزدیک به ۵۰ درصد از آرا را به خود اختصاص دهد؛ انتخاباتی که مخالفان می‌گویند در آن تقلب شده است.

مسکو روز شنبه
مسکو روز شنبه
ولادیمیر ریژکوف، یک رهبر مخالف دولت، می‌گوید اگر کاخ کرملین نتایج انتخابات را باطل اعلام نکند، تظاهرات دیگری در شب کریسمس برگزار خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، را متهم به تحریک مردم کرده است.

مسکو روز شنبه
مسکو روز شنبه
شماری از ناظران داخلی و بین المللی می‌گویند در انتخابات پارلمانی یکشنبه گذشته به نفع حزب روسیه متحد پوتین تقلب شده و از جمله گروهی از رای دهندگان به صورت غیر قانونی بیش از یک بار رای داده‌اند.
پس از این انتخابات گروه‌های مخالف، هواداران خود را به خیابان‌ها فرا خواندند.

ولادیوستک روز شنبه
ولادیوستک روز شنبه
مخالفان همچنین می‌گویند اعلام نامزدی پوتین برای نامزدی ریاست جمهوری به معنای در دست گرفتن قدرت برای چهار سال دیگر در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری‌ها در شهر مسکو نزدیک به ۵۰ هزار نفر در مرکز این شهر راهپیمایی کرده و شعارهای «ما وجود داریم»، «پوتین دزد است» و «روسیۀ بدون پوتین» سر دادند.

به دلیل برگزاری این راهپیمایی که با مجوز دولت انجام شد، نزدیک به ۲۵ هزار نیروی نظامی، انتظامی و امنیتی نیز در خیابان‌های مسکو حضور داشتند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده در چندین شهر دیگر روسیه نیز تظاهرات ضدپوتین برگزار شده است. بنا بر اعلام پلیس نزدیک به ۳۰۰۰ نفر در شهر تمسک و ۷۰۰۰ نفر هم روز شنبه در سن پترزبورگ تجمع کردند.

تجمع گسترده مخالفان در روسیه در اعتراض به نتایج انتخابات
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:58 0:00
لینک مستقیم

در انتخابات هفته گذشته، پس از حزب پوتین، کمونیست‌ها، حزب سوسیال دموکرات «روسیه عادلانه» و حزب راستگرای «لیبرال دموکرات روسیه» به دوما، راه یافتند اما «حزب دموکراتیک متحد روسیه» از رفتن به دوما باز ماند. راه نیافتن حزب دموکراتیک متحد روسیه به دوما یکی از دلایل اعتراض‌های اخیر در روسیه است.

در واکنش به این اعتراض‌ها، آندری ایسایف، معاون حزب روسیه متحد پوتین، اظهار داشت: «بدون تردید مردم حق دارند که علیه نتایج انتخابات یا نحوه برگزاری آن اعتراض کنند.»

وی با این حال گفت که معترضان «نباید به پیاده نظام آنهایی که می‌خواهند کشورمان را نابود کنند، تبدیل شوند.»

ولادیمیر پوتین دو دوره، ریاست جمهوری روسیه را در اختیار داشته و به خاطر منع قانون اساسی، با حمایت از نامزدی دمیتری مدودیف برای ریاست جمهوری، به نخست وزیری این کشور رسید تا اینکه در ماه سپتامبر از عزم خود برای تصدی دوباره ریاست جمهوری خبر داد.
XS
SM
MD
LG