لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

آفریقای جنوبی: خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌ایم


ابراهیم ابراهیم، معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی می‌گوید این کشور طبق درخواست آمریکا، هرگونه خرید نفت از ایران را به حال تعلیق درآورده و در حال حاضر، هیچ ارتباط نفتی با ایران ندارد.

آقای ابراهیم روز پنجشنبه گفت: «طبق آخرین اطلاعات و آمار رسمی، هیچ گونه نفتی از ایران خریداری نکرده‌ایم اگر هم چیزی داشته باشیم، مقدار آن بسیار کم و ناچیز است.»

ایران نزدیک به ۲۹ درصد از نفت آفریقای جنوبی را تامین می‌کرد.

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه، ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را به دلیل تلاش این کشورها در کاهش خرید نفت از ایران و به طور موقت، از تحریم‌های نفتی واشینگتن علیه ایران معاف کرد. آفریقای جنوبی در میان کشورهای معاف شده، نیست.

به موجب این معافیت، بانک‌های این ۱۱ کشور شش ماه دیگر از تهدید حذف شدن از سیستم مالی آمریکا به دلیل معامله نفتی با ایران در امان مانده‌اند. این تصمیم در واکنش به تلاش این کشورها به کاهش سطح خرید نفتی خود از ایران صورت گرفته است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، اول فروردین ماه، اعلام کرده بود که در راستای اعمال تحریم بر صنعت نفت ایران، ۱۱ کشور، واردات نفت خود از ایران را به شدت کاهش داده اند و افزوده بود که این کشورها اگرچه با دشواری هایی برای کاهش واردات نفت روبرو بوده‌اند، ولی با این اقدام، تعهد بین‌المللی خود به مسئله ایران را نشان دادند.

در حالی این فرصت به ۱۱ کشور وارد کننده نفت از ایران داده شده است که چین و هند، از خریداران بزرگ نفت ایران، مشمول این معافیت نشده‌اند و بر این اساس در صورت متوقف نکردن معاملات نفتی خود با ایران، احتمال دارد از دهم تیرماه از چرخه سیستم مالی آمریکا حذف شوند.

خریداران نفت ایران با توجه به تحریم‌های بانکی علیه ایران، برای تسویه حساب مالی با ایران با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و همچنین در پی تشدید تحریم‌های ایران، شرکت‌های بیمه نیز از بیمه کشتی‌های حامل نفت صادراتی ایران خودداری می کنند.

بر پایه مصوبه اتحادیه اروپا، از ۱۱ تیرماه امسال، تمامی کشور‌های اتحادیه اروپا خرید و حمل و نقل نفت ایران را متوقف می‌کنند و فروش بیمه به تانکر‌های حامل نفت ایران و نیز ارائه هرگونه خدمات مالی به صنایع نفت ایران هم کاملا متوقف خواهد شد.
XS
SM
MD
LG