لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

فرانسه و بریتانیا: در سوریه از گاز اعصاب استفاده شده است


مخالفان و دولت بشار اسد، هر کدام دیگری را، به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرده‌اند
مخالفان و دولت بشار اسد، هر کدام دیگری را، به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرده‌اند
فرانسه روز سه‌شنبه چهاردهم خردادماه اعلام کرد آزمایش‌های آن کشور ثابت می‌کند که نیروهای بشار اسد علیه مخالفان خود از گاز ضد سیستم عصبی استفاده کرده‌اند.

اندکی بعد مقام‌های بریتانیایی نیز اعلام کردند که آزمایش‌ها آنها روی نمونه‌هایی که از داخل سوریه جمع‌آوری شده، نشان می‌دهند در این کشور از گاز سارین استفاده شده است.

مقام‌های فرانسوی می‌گویند این آزمایش‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی انجام شده است.

مقام‌های وزرات خارجه بریتانیا نیز گفته‌اند تحقیقات بر نمونه‌های جمع‌آوری شده در آزمایشگاه دولتی آن کشور انجام شده و استفاده از گاز سارین را ثابت می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید مقام‌های بریتانیایی مشخص نکرده‌اند چه زمانی و کجا نمونه‌ها را یافته‌اند.

مارک لیال گرنت، نماینده بریتانیا در سازمان ملل، گفته است که نمونه‌ها در برگیرنده عوامل گوناگون شیمایی‌ و در برخی موارد سارین‌اند.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، نیز که در این مورد در تلویزیون فرانسه ۲ صحبت می‌کرد، گفت پاریس نمونه‌هایی را که از داخل سوریه جمع‌آوری شده‌اند را آزمایش کرده است؛ «در یک مورد نمی‌توان با قاطعیت گفت چه کسی ولی در یک مورد می‌توان قطعا گفت که حکومت سوریه از گاز سارین استفاده کرده است».

فرانسه نتایج آزمایش‌های خود را در اختیار نماینده ارشد گروه تحقیقاتی ملل متحد در مورد سلاح شیمایی در سوریه قرار داده است.

هفته پیش روزنامه فرانسوی «لوموند» نیز گزارشی منتشر کرده بود به روایت خبرنگار خود که «نیروهای بشار اسد بارها علیه شورشیان سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند».

یکی از عکاسان «لوموند» که دو ماه را با شورشیان در سوریه به سر برده بود، می‌گوید که «خود او پس از حمله نیروهای بشار اسد در محله‌ای در دمشق، دچار مشکلات تنفسی و تاری دید شده است».

او گفته بود که در این مورد [استفاده از سلاح شمیایی] «با پزشکان و شاهدان مختلفی نیز صحبت کرده است».

در موارد مختلفی حکومت سوریه متهم به استفاده از سلاح شیمایی در نبردهای داخلی آن کشور شده است.

اما ایالات متحده آمریکا، که استفاده از سلاح شیمیایی را «خط قرمز» نامیده است، می‌گوید هنوز برای اطمینان کامل به شواهد و مدارک بیشتری نیاز است.

با این همه کسانی مانند وزیر خارجه آمریکا در اردیبهشت ماه گفته بودند «ما معتقدیم شواهد نیرومندی در دست است که نشان می‌دهد از این سلاح استفاده شده است.»

تنها دو هفته پیش از این گفته‌ها، ایالات متحده گزارشی از سازمان‌های اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می‌دهند در آن کشور از سلاح شیمیایی استفاده شده و «احتمالا» دولت بشار اسد در استفاده از آن دست دارد.

اما از سوی دیگر کارلا دل پونته، یکی از اعضای هیئت مستقل تحقیقاتی سازمان ملل متحد، روز پانزدهم اردیبهشت ماه در گفت‌وگویی تلویزیونی با یک شبکه سوئیسی ایتالیایی گفته بود این هیئت بر اساس مستندات و معاینه گروهی از پناهندگان جنگ داخلی آن کشور، «قویا مشکوک است» که مخالفان بشار اسد از گاز ضد اعصاب «سارین» استفاده کرده‌اند.

مخالفان و دولت بشار اسد، هر کدام دیگری را، به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرده‌اند.

هیئت تحقیقاتی سازمان ملل در مورد استفاده از سلاح شمیایی در سوریه، هنوز نتوانسته است برای انجام تحقیقات گسترده به سوریه سفر کند.

جنگ داخلی سوریه بیش از دو سال است که ادامه دارد. این جنگ با حمله نیروهای اسد به تظاهرات مخالفان آغاز و به سرعت در سراسر آن کشور گسترده شد.

تازه‌ترین گزارش سازمان ملل که روز گذشته منتشر شد حاکی از «بی‌رحمی بی‌سابقه» در این جنگ داخلی‌ست.
XS
SM
MD
LG