لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

ملاله، دختر نوجوان پاکستانی در سازمان ملل سخنرانی کرد


ملاله يوسف زی، دختر نوجوان و محصل پاکستانی که سال گذشته از جانب طالبان هدف گلوله قرار گرفت، روز جمعه ۱۲ ژوئيه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، این دختر نوجوان پاکستانی در نخستين سخنرانی خود پس از سوء قصد سال گذشته طالبان گفته است:«بيايد قلم و کتاب هايمان را برداريم. آنها قويترين سلاح های ما هستند. يک کودک، يک معلم، يک کتاب و يک قلم می‌تواند دنيا را تغيير دهد. تحصيل دانش تنها راه حل است.»

ملاله يوسف زی يکی از فعالان حق آموزش برای دختران در پاکستان، به دليل پافشاری بر حضور در کلاس های درس در اکتبر سال گذشته در حالی که در خودروی حامل دختران مدرسه بود، در منطقه «سوات ولی» در شمال شرقی پايتخت پاکستان، هدف افراد مسلح وابسته به طالبان قرار گرفت و از ناحيه سر مجروح شد.

ملاله که در سالروز ۱۶ سالگی اش و با حضور بيش از هزار نوجوان از ۱۰۰ کشور جهان در نشست سازمان ملل سخنرانی می‌کرد ، گفت:«آنها به سوی ديگر همکلاسی هايم نيز تيراندازی کردند. آنها خيال می کردند با گلوله ها می توانند ما را ساکت کنند. ولی آنها شکست خوردند.»

اين دختر پاکستانی در ادامه گفت :«تروريست ها خيال می کردند می توانند اهداف و آمال مرا تغيير دهند، اما تنها چيزی که در زندگی ام تغيير کرده است: مرگ ضعف،‌ترس و نا اميدی و تولد شهامت و قدرت است.»

ملاله يوسف زی همچنين از رهبران جهان خواست آموزش اجباری و رايگان برای همه کودکان جهان را عملی کنند.

وی همچنين گفت:‌ «من اينجا عليه کسی نيستم و برای انتقام از طالبان يا هر گروه تروريستی ديگر حرف نمی زنم. من اينجا از حق تحصيل برای همه کودکان حرف می زنم.»

ملاله يوسف زی تصريح کرد:«من خواهان آموزش و پرورش برای همه فرزندان طالبان، تروريست ها و افراط گرايان هستم.»

بان کی مون ، دبير کل سازمان ملل نيز در اين نشست ويژه شرکت کرده بود .

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين دختر پاکستانی نامه ای با امضای چهار ميليون نفر به بان کی مون ارائه کرده است . در اين نامه امضا کنندگان خواستار کمک رهبران جهان به ۵۷ ميليون کودک محروم از تحصيل شده اند.
XS
SM
MD
LG