لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

علی لاریجانی دخالت رهبر در عدم معرفی توفیقی را تکذیب کرد


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی.
یک روز پس از آن‌ که علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، اظهار کرد که عدم معرفی جعفر توفیقی به عنوان گزینه پیشنهادی وزیر علوم به خاطر «مخالفت رهبری با این گزینه» انجام شده، علی لاریجانی، رئیس مجلس، این مسئله را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی روز چهارشنبه، یکم آبان، گفت: «در این روزها در بحث وزیران پیشنهادی شنیده شده است که به نوعی این امر یا تغییرات آن به نظرات رهبری مربوط داده شده است، به هیچ وجه این رای درستی نیست.»

به گفته آقای لاریجانی، رهبر ایران «همیشه تلاش نموده‌اند کارهای قوای سه‌گانه بر مبنای قانون اساسی تحقق یابد».

آقای توفيقی در دو ماه اخیر سرپرستی وزارتخانه علوم را برعهده داشته و تغییراتی که طی این مدت داد باعث واکنش تند برخی جناح‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی شد، به طوری‌ که روزنامه کیهان، که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، از او به عنوان «فعال فتنه» یاد می‌کند.

در همین حال در حالی که پيشتر اعلام شده بود جعفر توفیقی قرار است به عنوان وزير پيشنهادی علوم از سوی دولت به مجلس معرفی شود، حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران، روز ۲۷ مهرماه رضا فرجی دانا را به عنوان وزير پيشنهادی علوم، فناوری و تحقيقات به مجلس معرفی کرد.

علی لاریجانی روز چهارشنبه در ادامه سخنان خود در باره مسئله مداخله یا عدم مداخله آیت‌الله خامنه‌ای در این تغییر تصمیم تأکید کرد که «وزیران توسط رئیس جمهور انتخاب می‌گردند و به مجلس برای رای اعتماد معرفی می‌شوند و مجلس هم بررسی می‌کند و چنان چه افراد را صاحب کفایت لازم دید رای می‌دهد. این مسائل چه در حوزه کار قوه مجریه و چه در حوزه کار قوه مقننه به جایگاه رهبری مربوط نیست، به تصمیم قوه مجریه و مقننه مربوط است.»

رئیس مجلس در پایان گفت که طرح این موضوعات «فایده‌ای برای کشور ندارد» و وی تنها برای این‌ که «بی‌جهت در کشور» سوءتعبیرهایی پیش نیاید این واکنش را نشان داده است.

این تأکیدات علی لاریجانی در حالی است که یک روز پیش از آن علی مطهری، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، گفته بود که «به طور حتم دولت روحانی مصمم به معرفی توفيقی به عنوان وزير پيشنهادی علوم، تحقيقات و فناوری بود، اما طبق اطلاع من رهبر معظم انقلاب با معرفی وی به عنوان وزير پيشنهادی مخالفت کرده‌اند.»

در همین زمینه در روزهای اخير نیز گزارش‌های غيررسمی درباره مخالفت آيت‌الله خامنه‌ای با معرفی آقای توفيقی به مجلس برای تصدی وزارت علوم منتشر شده بود.

از جمله سايت «سحام‌نيوز» نزديک به مهدی کروبی، از رهبران مخالف در حصر، اوايل اين هفته خبر داده بود که رهبر ايران با معرفی سرپرست فعلی وزارت علوم به خاطر «مواضع سياسی» وی مخالفت کرده است.

اين سايت افزوده بود که «نگرانی رهبری٬ تغيير شرايط دانشگاه‌ها از امنيتی به آموزشی و فرهنگی است. او بر حفظ و ابقای مديران امنيتی در رأس دانشگاه‌های کشور اصرار دارد».

واکنش‌ها در رسانه‌ها

روز دوشنبه، ۲۹ مهر، روزنامه قانون با انتقاد از عدم معرفی جعفر توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم نوشت: «با تصمیم دولت مبنی بر معرفی نکردن جعفر توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس، آه از نهاد دانشگاه برخاست.»

به نوشته این روزنامه، «فشارهای ﺍفرﺍطیون ﺍز منبرهای هیئت‌های مذهبی گرفته تا رﺍ‌هروی مجلس، مانع ﺍز ﺁن شد که جعفر توفیقی به عنوﺍن گزینه نهایی وزﺍرت علوم معرفی شود».

در همین حال اما روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در شماره روز دوشنبه خود با استقبال از عقب‌نشینی حسن روحانی، از جعفر توفیقی به عنوان «فعال فتنه ۸۸» نام برد.

«فتنه» عنوانی است که جناح‌هایی در حکومت جمهوری اسلامی برای اشاره به مخالفان نتایج اعلام‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ در ایران به کار می‌برند.

روزنامه کیهان، که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، نیز اقدامات جعفر توفیقی در دوره سرپرستی وزارت علوم را «رفتار بولدوزری و جاده‌صاف‌کنی برای افراطیون» عنوان کرده است.

آقای توفيقی پس از رأی عدم اعتماد مجلس به جعفر ميلی منفرد برای وزارت علوم در روز ۲۶ مرداد امسال، به عنوان سرپرست اين وزارتخانه منصوب شد. وی در دو ماه گذشته اقدام به برکناری برخی از رؤسای دانشگاه‌ها کرد که مهم‌ترين آنها برکناری صدرالدين شريعتی، رئيس دانشگاه علامه طباطبايی پس از هشت سال و محمداسماعيل همدانی گلشن‌، رئيس دانشگاه صنعتی اصفهان بود.

جعفر توفیقی از زمان سرپرستی خود بر وزارت علوم همچنين از دانشجويان ستاره‌دار در دوران رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد خواست تا شکايات خود را در اين زمينه ثبت کنند و گفت اساتيدی را که به صورت اجباری بازنشسته شده‌اند به سر کار باز خواهد گرداند.
XS
SM
MD
LG