لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

ایران خواستار واکنش شورای امنیت به «حادثه تروریستی» سراوان شد


محمد خزایی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد
محمد خزایی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد
جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست نسبت به «رویداد تروریستی» اخیر در سراوان که به مرگ ۱۴ مرزبان ایرانی انجامید، واکنشی مناسب نشان دهد.

بر اساس گزارش روز سه‌شنبه، ۷ آبان خبرگزاری ایرنا، محمد خزایی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به ریاست شورای امنیت نوشت که «عکس‌العمل متناسب» این شورا به اقدام تروریستی در سراوان، «پیامی قوی» برای عاملان آن خواهد داشت که «دست زدن به چنین اعمال جنایتکارانه‌ای توسط هر گروه و در هر زمان و مکانی تحمل نخواهد شد».

این نامه همچنین می‌گوید که شورای امنیت با اقدام متناسب خود می‌تواند «موجب تسلی خاطر بازماندگان این اقدام وحشیانه شود».

گروهی به نام «جیش العدل» مسئولیت «اقدام تروریستی» روز جمعه، سوم آبان، در منطقه سراوان از استان سیستان و بلوچستان را پذیرفته است.

در این رویداد ۱۴ سرباز نیروی انتظامی به قتل رسیدند و شش سرباز دیگر نیز زخمی شدند. از سخنان مقامات ایران چنین برمی‌آید که عاملان این رویداد به خاک پاکستان متواری شده‌اند.

آقای خزایی نیز در نامه خود تاکید می‌کند که «اقدام تروریستی سوم آبان این گروه خشونت‌طلب با نفوذ به مرزهایی شرقی ایران صورت گرفته است».

این نامه در نهایت با اشاره به گروه جیش العدل می‌گوید: «جمهوری اسلامی ایران مصمم است با اتخاذ تمامی اقدامات مقتضی این گروه تروریستی را به سزای عملش برساند و در این راستا از جامعه بین‌الملل و همسایگانش انتظار همکاری کامل تا تحقق این خواسته را دارد.»

از میان اعضای دائم شورای امنیت، بریتانیا روز دوشنبه، ۶ آبان، حادثه تروریستی سراوان را محکوم کرد.

این کشور در عین حال به اقدام اخیر ایران در اعدام ۱۶ نفر در سیستان و بلوچستان نیز اعتراض کرد، اقدامی که مقامات قضایی ایران می‌گویند به تلافی حادثه تروریستی سراوان صورت گرفته است.

معاون وزیر کشور ایران به پاکستان می‌رود

در همین حال وزارت امور خارجه ایران نیز از سفر معاون وزیر کشور به پاکستان به منظور پی‌گیری رخداد تروریستی سراوان خبر داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، مرضیه افخم، سخنگوی این وزارتخانه، روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران درصدد اجرای تفاهم‌نامه امنیتی خود با پاکستان است و مسئله استرداد مجرمان را دنبال می‌کند.

به گفته خانم افخم، ایران همچنین با احضار کاردار سفارت پاکستان در تهران مراتب اعتراض خود را اعلام کرده و از سویی مقامات وزارت خارجه پاکستان نیز در دیدار با سفیر ایران در اسلام‌آباد این اقدام تروریستی را محکوم کرده‌اند.

وی در نهایت تاکید کرد: «ایران خواهان شناسایی اشرار و تروریست‌هاست و امیدواریم کشور پاکستان آنها را شناسای و دستگیر کند و از راه‌های قانونی امکان استردادشان را فراهم آورد.»

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرده بود که قرار است درباره این رخداد مکالمه‌ای تلفنی با همتای پاکستانی خود داشته باشد.
XS
SM
MD
LG