لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

جنتی: نظام به سران فتنه خیلی منت گذاشته که زنده هستند


احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان
احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان
احمد جنتی، امام جمعه تهران، روز جمعه با اشاره به این که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی هم‌چنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند گفت که آنها «حاضر به اظهار ندامت نيستند» و «اگر رأفت اسلامی نبود، آنان بايد اعدام می‌شدند».
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای جنتی که دبير شورای نگهبان نيز هست، روز جمعه، اول آذر، در نماز جمعه تهران تاکيد کرد افرادی که او آنها را «سران فتنه» می‌ناميد در «خانه خود محبوس هستند»، اما «نظام خيلی بر سر اينها منت گذاشته که زنده هستند و در خانه خود محبوس هستند».
مقام‌های جمهوری اسلامی اکثرا از ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتايج انتخابات دهم رياست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸، به عنوان «سران فتنه» نام می‌برند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعتراضات و تظاهرات به اعلام پيروزی محمود احمدی‌نژاد در آن انتخابات را «فتنه» ناميده است.
احمد جنتی در نماز جمعه روز اول آذر ۱۳۹۲ همچنین گفته است که «اگر لطف خدا و درايت مقام معظم رهبری نبود اين فتنه نظام را از پای درآورده بود».
امام جمعه تهران افزوده است: «اکنون اين روسياهان در خانه خود محبوس شده‌اند، اما اين امکانات و وسايل زندگی، تلويزيون و رفاهيات را در خانه در اختيار دارند. اگر دکتر لازم داشتند دکتر در اختيار آنها قرار می‌گيرد، اما در عين حال اين افراد حاضر نيستند اظهار ندامت کنند.»
آقای جنتی، ۲۹ بهمن ۱۳۸۹، در نماز جمعه تهران، از قوه قضائيه خواسته بود که «سران فتنه در خانه خود زندانی شوند و تلفن و اينترنت آنها قطع شود».
چهار روز بعد از تظاهرات اعتراضی ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ که به دعوت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی برگزار شد، احمد جنتی گفت: «کاری که قوه قضائيه می‌تواند انجام دهد و من فکر می‌کنم در انديشه است که انجام بدهد، اين است که ارتباط اينها را به کلی از مردم قطع کند. در خانه آنها بايد بسته شود، رفت و آمدهايشان محدود شود، نتوانند پيام بدهند و پيام بگيرند و تلفن و اينترنت آنها بايد قطع شود و در خانه خود بايد زندانی شوند.»
محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، اخيرا در مصاحبه با راديوفردا به مناسبت هزار روزه شدن حبس خانگی رهبران جنبش اعتراضی پس از انتخابات ۸۸ که به جنبش سبز مشهور شد، گفت که ماموران امنيتی پدر و مادر او را از ۲۱ بهمن يعنی چهار روز قبل از برگزاری تظاهرات در خانه محبوس کردند، اما ورود آنها به داخل منزل در روز ۲ اسفند صورت گرفت.
اردشير اميرارجمند، مشاور ميرحسين موسوی، نيز به راديوفردا گفته است که ماموران امنيتی روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ از خروج ميرحسين موسوی و همسرش زهرا رهنورد از منزل برای شرکت در تظاهرات جلوگيری کردند و حبس خانگی آنها از روز ۲۸ بهمن کامل شد.
احمد جنتی روز جمعه همچنين گفت: «زمانی که منافقين در زندان بودند امام فرمودند منافقينی که بر سر مواضع خود هستند را اعدام کنيد»، اما با اشاره به ميرحسين موسوی و مهدی کروبی تاکيد کرد:‌ «اينها همچنان بر سر مواضع خود هستند، اگر اظهار ندامت و اعلام می‌کردند ما اشتباه کرديم، ممکن بود يک راه خروجی باشد.»
در تابستان سال ۱۳۶۷، روح‌الله خمينی، رهبر نخست جمهوری اسلامی، دستور اعدام زندانيان عضو يا هوادار سازمان مجاهدين خلق ايران را که در حال گذراندن دوره زندان خود بودند صادر کرد.
در ماه‌های مرداد و شهريور آن سال، هزاران نفر از اعضای سازمان مجاهدين خلق و تعدادی ديگر از گروه‌های عمدتا چپ‌گرای مخالف جمهوری اسلامی در زندان اعدام شدند.
XS
SM
MD
LG