لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

بحران اوکراین؛ دیدار لاوروف و کری بدون نتیجه‌ای خاص پایان یافت


گفت‌وگو میان جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتای روس او، درباره بحران اوکراین، شب یک‌شنبه دهم فروردین ماه پس از چهار ساعت بدون دست‌یابی به نتیجه‌ای خاص پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو طرف موافقت کردند که بحران اوکراین به «راه‌حلی دیپلماتیک» نیاز دارد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، پس از این دیدار که پیش از نیمه‌شب آغاز شد، در سفارت آمریکا در پاریس، به خبرنگاران گفت حضور نیروهای روس در مرزهای اوکراین «فضای ترس و ارعاب را در اوکراین به وجود آورده است».

او در عین حال پس از ملاقات با آقای لاوروف در سفارت روسیه در پاریس، گفت که در دیدار «فضایی که برای مذاکره لازم داریم را به وجود نیاورد».

«راشا تودی» از سوی دیگر از قول سرگئی لاوروف می‌نویسد که گفت‌وگوهای فشرده‌ای در مورد بحران اوکراین صورت گرفته است.

آقای لاوروف گفته است آنها نظرهای خود که در مخالفت دیگری بوده را ابراز کرده‌اند ولی موافقت کرده‌اند که «زمینه‌ای مشترک برای حل مسئله در اوکراین» بیابند.

آسوشیتدپرس از قول مقام‌های آمریکایی می‌گوید کری پیشنهادهایی به لاوروف در باره عقب رفتن ارتش روسیه از مرزها با اوکراین ارائه کرده است، وزیر خارجه روسیه اما بدون آنکه وعده‌ای در این مورد بدهد گفته است پیشنهادها را با کرملین مطرح می‌کند.

حضور «گسترده» نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین، به ویژه پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک آن کشور، نگرانی‌های گسترده‌ای را در اوکراین و کشورهای غربی سبب شده است.

این نگرانی که ممکن است روسیه دست به پیشروی بیشتر در خاک اوکراین بزند یا آنگونه که برخی سران کشورهای غربی مانند باراک اوباما گفته‌اند «استقلال و حق حاکمیت» آن کشور را با خطری بیشتر روبه‌رو کند به واکنش‌هایی انجامیده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا ۲۶ اسفند ماه گفته بود «اگر روسیه به مداخله در امور اوکراین ادامه بدهد، ما آماده‌ایم تا تحریم‌های بیشتری علیه‌ش اعمال کنیم.»

جان کری نیز اینک تاکید دارد که حضور گسترده نیروهای روس در نزدیکی مرزها حتی اگر وارد اوکراین نشوند هم فضایی منفی ایجاد می‌کند.

البته لاوروف در گفت‌وگویی تلویزیونی پیش از این دیدار گفته بود «ما به هیچ وجه قصد یا علاقه‌ای به عبور از مرزهای اوکراین نداریم».

مسکو تاکید دارد که اوکراین باید کشوری «فدرال» و «بی‌طرف» (برای نمونه در میزبانی نکردن از ناتو) باشد. واشینگتن از سوی دیگر خواستار عقب‌ بردن نیروهای ارتش در مناطقی مانند کریمه، گفت‌وگو با دولت اوکراین یا حضور ناظران بین‌المللی در آن کشور است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، طرحی که کری و لاوروف در مذاکرات روز یکشنبه خود در دستور کار قرار دادند، انجام اصلاحات سیاسی و قانون اساسی اوکراین همراه با خلع سلاح نیروهای غیرقانونی، حضور ناظران بین‌المللی برای حفاظت از حقوق اقلیت‌ها و گفت‌و‌گوی مستقیم میان روسیه و اوکراین بود.

پیش‌تر روسای جمهوری آمریکا و روسیه در باره بحران اوکراین گفت‌وگوهایی کرده بودند که دیدار اخیر میان روسای دیپلماسی دو کشور نیز پس از تازه‌ترین گفت‌وگوها میان باراک اوباما و ولادیمیر پوتین صورت می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG