لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

پایان مذاکرات اتمی ژنو؛ عراقچی: اختلافات هنوز باقی است


عباس عراقچی٬ معاون وزیر امور خارجه ایران- عکس آرشیوی است.
عباس عراقچی٬ معاون وزیر امور خارجه ایران- عکس آرشیوی است.
مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در حالی در ژنو پایان یافت که عباس عراقچی٬ عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران٬ می‌گوید این گفت‌و‌گوها در فضای مثبتی صورت گرفته، اما اختلافات هنوز به قوت خود باقی است.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ عباس عراقچی روز سه‌شنبه، ۲۰ خردادماه، پس از پایان دو روز مذاکره دوجانبه با آمریکا در ژنو گفت: «گفت‌و‌گوها فشرده و سخت بود و در فضای مثبتی صورت گرفت. تبادل نظرهای خوبی انجام شد که در آستانه دور بعدی مذاکرات در وین مفید بود.»

وی با این‌ حال افزود: «اختلافات هنوز به قوت خود باقی است و مشورت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.»

مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا روز دوشنبه، ۲۹ خردادماه، در ژنو آغاز شد و در روز اول پنج ساعت به طول انجامید.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ این مذاکرات که در سطح «سیاسی و کارشناسی» در جریان بود٬ روز سه‌شنبه نیز در دو نوبت سه ساعته ادامه پیدا کرد.

ریاست هیئت جمهوری اسلامی را در این مذاکرات عباس عراقچی و مجید تخت روانچی بر عهده داشتند و ریاست هیئت آمریکایی نیز بر عهده ویلیام برنز و وندی شرمن٬ معاونان وزیر خارجه آمریکا، بود. هلگا اشمیت٬ معاون سیاسی کاترین اشتون٬ نیز در این مذاکرات حضور داشت.

واشینگتن گفته است که به منظور بالا بردن شانس موفقیت گفت‌و‌گوها٬ محتوای این مذاکرات اعلام نشده است. با این‌ حال عباس عراقچی پیشتر گفته بود که این گفت‌و‌گوها تلاشی است برای نزدیک شدن دیدگاه‌های طرفین به یکدیگر و افزوده بود که از جمله موضوعاتی که درباره آن صحبت می‌شود٬ بحث برداشته شدن تحریم‌هاست.

این مذاکرات در حالی پایان یافته است که مری هرف٬ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه با توجه به نزدیک بودن مهلت دستیابی به توافق نهایی٬ هشدار داد که تا روز ۲۹ تیرماه مذاکرات باید به نتیجه برسد.

در همین روز عباس عراقچی نیز گفت که طرفین مذاکره به شدت در تلاش هستند تا در موعد مقرر به نتیجه برسند٬ اما افزود: «این که این کار امکان‌پذیر است یا نه٬ مسئله دیگری است.»

تیم مذاکره‌کننده ایران روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه قرار است با هیئت فرانسوی در ژنو دیدار کند و بعدازظهر چهارشنبه نیز عازم رم ایتالیا خواهد شد تا علاوه بر شرکت در کنفرانس خلع سلاح در رم٬ با سرگئی ریابکوف٬ معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه ۱+۵ مذاکره کند.

همچنین به گفته عباس عراقچی٬ ایران روز یک‌شنبه ۲۵ خردادماه نیز در تهران با آلمان مذاکرات دوجانبه خواهد داشت.

دور بعدی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ قرار است ۲۶ تا ۳۰ خردادماه در وین برگزار شود. ایران می‌گوید که انتظار دارد در این دور از مذاکرات طرفین از کلیات وارد جزئیات شده و نگارش متن توافق جامع را آغاز کنند.
XS
SM
MD
LG