لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

بعد از آمریکا، عراقچی مذاکره اتمی با فرانسه را هم مثبت خواند


عباس عراقچی٬ معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی
عباس عراقچی٬ معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی
پس از مذاکره با آمریکا، مذاکره دوجانبه ایران با فرانسه بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی هم روز چهارشنبه در ژنو سوئیس برگزار شد و عباس عراقچی٬ مذاکره‌کننده اتمی ایران٬ فضای این گفت‌و‌گوها را هم مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ عباس عراقچی روز چهارشنبه، ۲۱ خردادماه، پس از پایان مذاکرات دوجانبه خود با نماینده فرانسه در گروه ۱+۵ این گفت‌و‌گوها را «مفید» دانست و گفت: «در این دیدار موضوعات مطروح در مذاکرات هسته‌ای مورد مشورت و رایزنی قرار گرفت. گفت‌وگوها و تبادل نظرها در فضای مثبتی صورت گرفت که در آستانه دور بعدی مذاکرات در وین مفید است.»

به گفته آقای عراقچی، این گفت‌و‌گوها در محل اقامت سفیر ایران در ژنو برگزار شد و بیش از سه ساعت به طول انجامید.

این دیدار در حالی صورت گرفته است که لوران فابیوس٬ وزیر خارجه فرانسه٬ ۲۰ خردادماه اظهار کرد که اختلاف اساسی ۱+۵ با ایران بر سر تعداد سانتریفیوژهای ایران است و در حالی که گروه ۱+۵ می‌گوید ایران می‌تواند چند صد سانتریفیوژ داشته باشد٬ تهران خواستار صدها سانتریفیوژ است.

آقای فابیوس در ادامه تاکید کرد که صدها هزار سانتریفیوژ تنها برای ساخت بمب اتم به کار می‌آید.

در ادامه مذاکرات اتمی با شش قدرت جهانی٬ ایران در هفته جاری گفت‌و‌گوهای دوجانبه‌ای را با شماری از اعضای گروه ۱+۵ آغاز کرده است.

بر همین اساس ۱۹ و ۲۰ خردادماه هیئت‌های ایرانی و آمریکایی در ژنو مذاکره دوجانبه برگزار کردند. عباس عراقچی این مذاکرات را هم «مثبت و سازنده» توصیف کرده٬ اما در عین حال تاکید کرد که اختلاف‌ها هنوز باقی است.

در ادامه این مذاکرات دوجانبه، به گزارش خبرگزاری‌های ایران٬ قرار است ایران ۲۲ خردادماه در رم با نماینده روسیه در گروه ۱+۵ دیدار کند.

به گفته عباس عراقچی٬ ایران روز یک‌شنبه ۲۵ خردادماه نیز در تهران با آلمان مذاکره خواهد کرد.

دور بعدی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ قرار است ۲۶ تا ۳۰ خردادماه در وین، پایتخت اتریش، برگزار شود.

ایران می‌گوید که انتظار دارد در این دور از مذاکرات طرفین از کلیات وارد جزئیات شده و نگارش متن توافق جامع هسته‌ای را آغاز کنند.
XS
SM
MD
LG