لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

«دفع چهار حمله» نیروهای داعش به بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت عراق


با ادامه درگیری‌ها بر سر پالایشگاه نفت بیجی، تولید این پالایشگاه متوقف شده است
با ادامه درگیری‌ها بر سر پالایشگاه نفت بیجی، تولید این پالایشگاه متوقف شده است
نیروهای داعش در تلاشی دیگر برای تصرف بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت عراق، روز جمعه، ۳۰ خرداد حملات گسترده‌ای را به این پالایشگاه ترتیب دادند که با مقاومت نیروهای دولتی عراق مواجه شدند.

اما در همان حال شبه‌نظامیان داعش توانستند بر یکی از نقاط مرزی عراق با سوریه تسلط یابند که در نتیجه یورش آنان حدود ۳۰ نفر از نیروهای ارتش عراق کشته شدند.

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از تلویزیون دولتی عراق از نبرد سنگین بر سر تصاحب پالایشگاه بیجی در ۲۰۰ کیلومتری شمال بغداد خبر داده است در حالی که شهر بیجی در دست نیروهای داعش قرار دارد و پالایشگاه بیجی در کنترل حکومت عراق.

این گزارش می‌گوید که نیروهای داعش در روز جمعه چهار بار به پالایشگاه بیجی یورش بردند که نیروهای حکومت عراق با پشتیبانی هواپیماهای نظامی توانستند این حملات را دفع کنند.

درگیری‌های روز گذشته در سراسر عراق ۳۶ کشته بر جای گذاشته است که در یک مورد آن نیروهای داعش با حمله به کاروان سربازان عراقی در استان انبار ۱۶ نفر از آنان را به قتل رساندند.

در همین حال نیروهای امنیتی عراق روز شنبه تایید کردند منطقه القائم، نقطه مرزی عراق و سوریه، سقوط کرده و نیروهای داعش توانسته‌اند پس از نبردی سنگین که یک روز به طول انجامید، این منطقه را تصرف کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از این منابع که نام آنها در گزارش عنوان نشده، می‌نویسد که در نتیجه سقوط منطقه القائم، حدود ۳۰ سرباز عراقی کشته شده‌اند.

عراق در روزهای اخیر شاهد پیشروی‌های سریع افراطیون داعش، دولت اسلامی عراق و شام، بوده به طوری که بخش‌هایی از شمالی این کشور تحت تصرف این گروه شبه‌نظامی درآمده است.

این درگیری‌ها موج فرار مردم عراق از خانه‌ها و شهرهایشان را به دنبال داشته است که می‌تواند به بحرانی انسانی منجر شود.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که در سال جاری میلادی بیش از یک میلیون نفر از مردم عراق خانه و زندگی خود را به خاطر درگیری‌ها ترک کرده و آواره شده‌اند.

این آمار اما با ادامه بحران در عراق و درگیری‌ها می‌تواند افزایش پیدا کند.
XS
SM
MD
LG