لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

اوباما: آمریکا بعد از یازده سپتامبر برخی افراد را شکنجه کرد


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه دهم مرداد گفت که ایالات متحده پس از رخداد یازده سپتامبر برخی از بازداشت‌شدگان القاعده را شکنجه کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی در یک کنفرانس خبری تلویزیونی در کاخ سفید گفت: «ما برخی افراد را شکنجه کردیم. برخی کارها انجام دادیم که با ارزش‌هایمان مغایرت دارد.»

او در این زمینه به گزارش سنای آمریکا اشاره کرد که قرار است بزودی منتشر شود و بنا بر گزارش‌ها در آن از رفتار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، انتقاد شده‌است.

آقای اوباما در عین حال گفت که به باور او بدرفتاری‌هایی که با برخی بازداشت‌شدگان شده ناشی از فشاری بوده که مقام‌های امنیت ملی برای پیشگیری از حملات دیگر به آمریکا حس می‌کردند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که آمریکایی‌ها نباید امروز که وضعیت امن‌تر شده «با مقدس‌نمایی» از دریچه امنیت بهتر امروز به وضعیت آن زمان نگاه کرده و در مورد آن دوره قضاوت کنند.

باراک اوباما از زمان احراز منصب ریاست‌جمهوری آمریکا دستور توقف روش‌های بازجویی که می‌توانند در رده شکنجه قرار بگیرند را صادر کرده اما از پیگرد قضایی اتهام‌هایی که به مقام‌های دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش در مورد شکنجه و دیگر موارد زده شده خودداری کرده‌است.

به نوشته آسوشیتدپرس، اظهارات جدید آقای اوباما اما به عنوان «ضربه‌ای» به وجهه مقامات دولت پیشین و در حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان کنونی سی‌آی‌ای که در آن دوره در برنامه بازجویی‌های سی‌آی‌ای شرکت داشتند ارزیابی می‌شود.

به نوشته آسوشیتدپرس، متن گزارش سنا قرار است حاوی این نکته باشد که سازمان سی‌آی‌ای، در بازجویی‌های خود از بازداشت‌شدگان القاعده از روش‌هایی چون جلوگیری از خواب، تحقیر، تاکتیک‌های سرما و گرما، القای حالت خفگی، و قرار دادن طولانی‌مدت در یک حالت، استفاده کرده‌است.

باراک اوباما روز جمعه به روش‌های خاص بازجویی اشاره نکرد اما گفت «هر شخص عاقلی می‌فهمد» روش‌هایی که سی‌آی‌ای استفاده کرده «شکنجه بوده‌است.»

آقای اوباما افزود که «ما حد و مرزها را رد کردیم. این مسئله را باید فهمید و پذیرفت. ما کارهایی کردیم که اشتباه بود و این گزارش هم همین را بازتاب می‌دهد.»

XS
SM
MD
LG