لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

عربستان: ایران نیروهای «اشغالگر» خود را از سوریه بیرون بکشد


سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان
سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان

وزیر امور خارجه عربستان می‌گوید که ایران برای حل بحران سوریه باید نیروهای «اشغالگر» خود را از این کشور بیرون بکشد.

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان روز دوشنبه ۲۱ مهر پس از دیدار با فرانک وال‌تر اشتانمایر، همتای آلمانی خود به خبرنگاران گفت که «ملاحظات ما نسبت به سیاست ایران در منطقه است نه خود کشور یا مردم ایران».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی اظهار داشت: «در بسیاری از مناقشه‌ها، ایران نه به عنوان بخشی از راه حل بلکه قسمتی از مشکل است».

وی ایران را متهم کرد که نیرو‌هایش در سوریه علیه مردم سوریه در جنگ هستند.

آقای سعودالفیصل با «غیر مشروع» خواندن بشار اسد به عنوان رهبر سوریه گفت که در این مورد خاص می‌توان نیروهای ایرانی را «نیروهای اشغالگر» نامید.

کشورهای سنی عربی حاشیه خلیج فارس از جمله خود عربستان در جنگ داخلی سوریه از شورشیان مخالف رژیم بشار اسد حمایت می‌کنند، جنگی که از بهار ۲۰۱۱ تاکنون حدود ۱۸۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.

حکومت بشار اسد از ایران کمک‌های نظامی و مالی دریافت می‌کند اما تهران حضور نیروهای نظامی‌اش در سوریه را تکذیب می‌کند.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی با اشاره به حمایت نیروهای شیعه حزب‌الله لبنان از بشار اسد نوشته که بر اساس گزارش انستیتوی بین المللی مطالعات استراتژیک، نیروهای نظامی حزب‌الله در جنگ دولت بشار اسد علیه شورشیان حضور دارند.

وزیر خارجه عربستان در ادامه گفته است که «اگر ایران می‌خواهد به بخشی از راه حل تبدیل شود، بایستی نیروهای خود را از سوریه خارج کند، همین کار را در مناطق دیگر نیز باید انجام دهد، چه یمن و چه عراق».

جمهوری اسلامی ایران در یمن نیز متهم به حمایت از نیروهای شیعی حوثی هست که روز ۲۱ سپتامبر وارد صنعا پایتخت یمن شدند.

روابط ایران با دولت عراق نیز پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ نزدیک‌تر شده است.

وزیر امور خارجه عربستان در سخنان خود همچنین با اشاره به گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) که بخش بزرگی از خاک عراق و سوریه را در کنترل خود دارد، گفته است که «افراط کاری‌هایی از این دست ارتباطی با اسلام ندارد».

عربستان به همراه برخی از کشورهای سنی منطقه در عملیات نظامی هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه مواضع داعش مشارکت دارد.

XS
SM
MD
LG