لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

محمد سرافراز پنجمین رئیس صدا و سیمای ایران شد


همان‌طور پیش‌تر برخی رسانه‌ها به صورت غیر رسمی خبر انتصاب «محمد سرافراز» به عنوان رئیس جدید سازمان صدا و سیما را منتشر کرده بودند، ‌امروز شنبه ۱۷ آبان، سرانجام حکم رسمی رئیس جدید تلویزیون دولتی ایران، ‌از سوی آیت‌الله خامنه‌ای صادر شد.

محمد سرافراز که از چهره‌های قدیمی سازمان صدا و سیمای ایران محسوب می‌شود،‌ از بیست سال پیش و از زمان ریاست محمد هاشمی‌رفسنجانی بر تلویزیون،‌ در این سازمان حضور دارد.

او که از سال ۱۳۷۱ در معاونت برون مرزی صداوسیما مشغول به کار بوده،‌ در دوران عزت‌الله ضرغامی، مدیریت شبکه‌های انگلیسی زبان «پرس تی‌وی» و اسپانیایی زبان «هیسپان تی‌وی» را نیز به صورت هم‌زمان برعهده داشته است.

گفته می‌شود، سرافراز مدرک دکترای علوم سیاسی خود را از دانشگاه بیروت دریافت کرده و به نوشته خبرگزاری‌های ایران، به زبان‌های انگلیسی و عربی مسلط است.

رئیس جدید سازمان صدا و سیما،‌ کتابی به زبان عربی با نام «جنبش طالبان از ظهور تا افول» نیز نوشته که در میانه دهه هشتاد، در بیروت منتشر شده است. او همچنین در بخش برون مرزی تلویزیون ایران،‌ علاوه بر راه‌اندازی شبکه‌های «پرس تی‌وی» و «هیسپان تی‌وی»، دو شبکه «العالم» و «آی فیلم» را نیز در این سال‌ها،‌ تاسیس کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران،‌ در حکم انتصاب محمد سرافراز، نوشته است که سازمان صدا و سیما، وظیفه «هدایت و مدیریت افکار عمومی» ایرانیان را بر عهده دارد. وی همچنین نوشته است که این سازمان باید «دین، اخلاق، امید، آگاهی و سبک زندگی اسلامی-ایرانی» را میان ایرانیان ترویج کند.

اما امروز برخی خبرگزاری‌های دولتی ایران، پس از انتصاب محمد سرافراز به عنوان رئیس جدید صدا و سیما،‌ به انتشار مطالبی در مورد سابقه کاری و ویژگی های شخصی او پرداخته‌اند.

به عنوان نمونه، خبرگزاری تسنیم درباره ویژگی‌های محمد سرافراز نوشته است: « سرافراز به‌عنوان چهره‌ای پاک شناخته می‌شود. او فردی جدی و ساده‌زیست است. سال‌های طولانی ــ و شاید هم تا همین حالا ــ در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کرده است. اتومبیل او برای سال‌ها یک پژو ۴۰۵ بوده و در اکثر مواقع شخصاً رانندگی می‌کرده است.»

از سوی دیگر، ‌در مطلبی که از سوی خبرگزاری فارس در مورد رئیس جدید صدا و سیما منتشر شده، آمده است: «ساده‌زیستی سرافراز، این شایعات را پدید آورده که او با نشستن بر صندلی صداوسیما در اولین گام‌ها کمی از عرض و طول این سازمان عریض و طویل کم می‌کند و بسیاری از موانع و بروکراسی‌هایی که از ابتدا در صداوسیما به وجود آمده بود را برمی‌چیند. »

در ادامه نوشته این خبرگزاری آمده است: «سرافراز همچنین مدیری است که در طول مدیریت خود بر سازمان صداوسیما از این لحاظ که عضو هیچ دسته و گروه و باندی نیست، مورد هجمه قرار می‌گرفت و خیلی‌ها از این لحاظ که او فردی متکی به خود است بر او می‌تاختند.»

ضمنا بنا بر نوشته خبرگزاری‌های ایران، محمد سرافراز،‌ در تمامی حوزه‌هایی که فعال بوده، تمامی امور را زیر نظر خودش اداره می‌کرده و مثلا در معاونت برون‌مرزی، برای دوره‌ای طولانی هیچ مدیری صاحب «حکم» نبوده و هنوز هم تمامی امور زیر نظر خود او کنترل می‌شود.

محمد سرافراز پس از صادق قطب‌زاده، محمد هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی و عزت الله ضرغامی، پنجمین رئیس سازمان صداو سیمای ایران است. این در حالی است که در دوره‌ای دو ساله،‌ پس از اعدام صادق قطب‌زاده به جرم کودتا علیه جمهوری اسلامی، محمد موسوی‌خویینی‌ها به عنوان سرپرست در این سازمان فعالیت کرده بود.

XS
SM
MD
LG