لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

مخالفت آمریکا و اسرائیل با لغو ممنوعیت تحویل اس-۳۰۰ به ایران


ایالات متحده آمريکا و اسرائيل مخالفت خود را با لغو ممنوعيت تحويل سيستم‌های دفاع ضدهوايی اس-۳۰۰ به ايران توسط روسيه اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد، گفته که جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه ۲۴ فروردين در گفت‌وگوی تلفنی با سرگی لاوروف، همتای روس خود، نگرانی‌های ايالات متحده در اين رابطه را مطرح کرده است.

آقای ارنست افزوده که آمريکا معتقد است اين تصميم روسيه «می‌تواند برنامه‌ها برای لغو نهايی تحريم‌ها عليه ايران به عنوان بخشی از توافق نهايی اتمی را به خطر بيندازد».

به گفته سخنگوی کاخ سفيد، «همکاری و اتحاد با کشورهايی مانند روسيه برای موفقيت مذاکرات {هسته‌ای} مهم است».

جاش ارنست همچنين افزوده که تصميم روسيه برای آغاز فرايند «نفت در برابر کالا»، می‌تواند به افزايش نگرانی‌ها درباره تحريم‌ها عليه ايران بينجامد.

وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) نيز از اين تصميم روسيه انتقاد کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از استيو وارن، سخنگوی پنتاگون گزارش داده است: «مخالفت ما با چنين معاملاتی طولانی و علنی است. ما معتقديم چنين چيزی نمی‌تواند مفيد باشد».

اسرائيل نيز به تصميم ولاديمير پوتين، ریيس جمهوری روسيه برای لغو ممنوعيت تحويل سيستم‌های دفاع ضدهوايی اس-۳۰۰ به ايران، واکنش تندی نشان داده است.

يووال اشتاينيتز، وزير اطلاعات، روابط بين‌الملل و امور استراتژيک اسرائيل که در دولت اين کشور مسئوليت پرونده ايران را بر عهده دارد، در موضعی مشابه با وزير امور خارجه روسيه اما با محکوم کردن تصميم مسکو گفته که اين مسئله «نتيجه مستقيم» تفاهم لوزان است.

آقای اشتاينيتز گفته که تفاهم لوزان به «مشروعيت» جمهوری اسلامی در جامعه بين‌الملل کمک و راه را برای تصميم اخير ولاديمير پوتين هموار کرده است.

اين وزير دولت اسرائيل در سخنانی مشابه با بنيامين نتانياهو، نخست وزير، گفته که لغو ممنوعيت تحويل اس-۳۰۰ به ايران، نشان می‌دهد که ايران قصد دارد از تسهيلاتی که بر اثر توافق احتمالی هسته‌ای به دست می‌آورد، نه برای بهبود شرايط زندگی مردم خود بلکه خريد جنگ‌افزار استفاده کند.

اين در حالی است که سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه می‌گويد که توافق مقدماتی لوزان بر سر برنامه اتمی ايران، ممنوعيت تحويل سيستم‌های دفاع ضدهوايی اس-۳۰۰ به ايران را «غيرضروری» کرده است.

به گزارش آسوشيتدپرس، آقای لاوروف روز دوشنبه در يک بيانيه تلويزيونی گفت که اس-۳۰۰ يک سيستم «کاملا دفاعی» است که «نمی‌تواند با اهداف تهاجمی به کار رود و امنيت هيچ کشوری، به خصوص اسرائيل را به خطر نمی‌اندازد».

قرارداد خريد سيستم‌های دفاع ضدهوايی اس-۳۰۰ در سال ۲۰۰۸ ميان ايران و روسيه امضا شد اما مسکو در سال ۲۰۱۰ تحويل اين سيستم‌ را به دنبال قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد که فروش تکنولوژی و تجهيزات موشکی به ايران ممنوع می‌کرد، متوقف کرد.

در آن هنگام آمريکا و اسرائيل به شدت با تحويل دادن اين سيستم به ايران مخالفت کرده بودند.

XS
SM
MD
LG