لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

ایران اعزام نیروی نظامی به سوریه را تکذیب کرد


یک روز پس از آن که نیروهای مخالف اسد پایگاهی مهم را تصرف کردند، وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه اعزام نیروی نظامی به سوریه را رسما تکذیب کرده و اعلام کرد که «کمک‌های ایران به سوریه در حد کمک‌های انسانی است».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در یک کنفرانس خبری گفت که «طرح موضوعاتی مبنی بر دخالت نظامی ایران در راستای فرافکنی است و می‌خواهند مسیر حل سیاسی موضوع سوریه را با مشکل مواجه کنند».

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز چهارشنبه، ۲۰ خردادماه، خانم افخم در ادامه تصریح کرد که «انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حضور نظامی دوستان سوریه در این کشور بی‌اساس است».

به گفته وی، دولت و مردم سوریه خود توان مقاومت را دارند.

در چهار سال و اندی زمانی که از آغاز جنگ داخلی سوریه می‌گذرد، ایران به عنوان حامی پروپاقرص حکومت بشار اسد همواره اعزام نیروی نظامی به سوریه را تکذیب کرده است.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه در گزارش خود می‌نویسد که روز ۱۳ خردادماه یک مقام امنیتی سوریه به این خبرگزاری گفته است که هزاران نیروی نظامی ایرانی و افراد مسلح عراقی برای دفاع از دمشق و مناطق اطراف آن وارد سوریه شده‌اند.

به گفته وی، طی هفته‌های گذشته هفت هزار نیروی ایرانی و عراقی وارد سوریه شده‌اند و اولویت اصلی آنها محافظت از پایتخت این کشور است.

این منبع امنیتی که خواست هویتش فاش نشود گفت که هدف از اعزام نیروهای تازه‌نفس به دمشق تشکیل یک مجموعه نظامی به تعداد ده هزار نفر است تا در کنار ارتش سوریه و نیروهای مسلح هوادار بشار اسد، شهر دمشق و مناطق اطراف را محافظت کنند.

اما خبر اعزام نیروهای نظامی ایران به سوریه و تکذیب آن در حالی منتشر شد که در هفته جاری بار دیگر از عقب‌نشینی نیروهای بشار اسد خبر رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شبه‌نظامیان مخالف دولت سوریه روز سه‌شنبه، ۱۹ خرداد، پایگاه نظامی راهبردی تیپ ۵۲ سوریه در نزدیکی شهر درعا در مرز اردن را تصرف کردند.

همزمان مخالفان دولت سوریه روز سه‌شنبه اعلام کردند که در استان ادلب در شمال این کشور نیز پیشروی‌هایی داشته و خود را به لاذقیه نزدیک کرده‌اند .

در همین حال هفته گذشته خبرگزاری دولتی ایرنا با استناد به گزارش «پانوراما الشرق الاوسط» از قول قاسم سليمانی، فرمانده سپاه قدس، نقل قول کرد که «در چند روز آينده جهانيان از آن چه ما با همکاری فرماندهان نظامی سوريه در حال آماده کردن مقدمات آن هستيم غافلگير خواهد شد».

تکذیب اعزام نیرو به سوریه در حالی است که طی ماه‌های گذشته خبرگزاری‌های ایران به دفعات خبر از انتقال «شهدای ایران و افغانی درگیر نبرد در سوریه به کشور و دفن آنها در شهر قم و دیگر شهرهای ایران» خبر داده‌اند.

با این حال ایران همیشه رسما کمک‌های مالی و مشاوره نظامی به دولت سوریه را تایید کرده است.

XS
SM
MD
LG