لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

نجفی: اتهام «ابعاد نظامی احتمالی» بی‌اساس و واهی است


نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتهامات مطرح شده تحت عنوان «ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران» یا پی‌ام‌دی را «بی‌اساس و واهی» خوانده و گفت که ایران این اتهامات را «به رسمیت نمی‌شناسد».

رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس، روز پنج‌شنبه، ۲۱ خرداد، در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما تاکید کرد که ایران «بارها در موارد مختلف» و در جلسه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که اسناد موجود درباره «این ادعاها جعلی است».

آقای نجفی اضافه کرد: «ما اعلام کردیم که اگر آژانس در صحت اطلاعات خود اصرار دارد، چرا از پیشنهاد ایران در مورد سایتی در منطقه مریوان استقبال نمی‌کند.»

وی که بعد از نشست شورای حکام آژانس در روز پنج‌شنبه سخن می‌گفت تاکید کرد: «این نشان می دهد اطلاعاتی که به آژانس داده شده غلط است. ما یک بار دیگر این موضوع را در نشست امروز مطرح کردیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه نوامبر ۲۰۱۱ خود بنا بر اطلاعاتی که گفته می‌شود «یک دولت عضو این سازمان» در اختیارش گذاشته مدعی شده بود که ایران آزمایش‌های گسترده انفجاری را در منطقه مریوان انجام داده که می‌تواند به ساخت بمب اتمی مربوط باشد.

ایران در واکنش به این اطلاعات در تاریخ ۲۹ آبان ۹۳ به شورای حکام اين نهاد گفت که چنين سايتی در مريوان «وجود خارجی ندارد»، اما در عين حال ايران حاضر است «اجازه يک بار دسترسی مديريت‌شده» به اين «سايت ادعايی» را بدهد.

بر اساس گزارش‌ها، آژانس در تاریخ ۲۰ آذر ۹۳ این دعوت ایران را رد و اعلام کرد که این پیشنهاد تمام نگرانی‌ها از آزمایش‌های انفجاری احتمالی قوی ایران در ابعاد گسترده را رفع نمی‌کند.

در همان روز خبرگزاری رویترز از قول سرژ گس، مدیر روابط عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش داد که دغدغه اصلی این نهاد سایت نظامی پارچین در حومه تهران است.

در همین حال آژانس روز جمعه، ۸ خرداد، در گزارشی محرمانه که خبرگزاری رویترز به آن دست یافته بود اعلام کرد که همچنان خواهان پاسخگویی ایران به پرسش‌های خود دربارهٔ دسترسی به پایگاه نظامی پارچین است.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید که علی‌رغم نمونه‌‌برداری‌هایی که در بازرسی‌های قبلی از این تأسیسات داشته، به اطلاعات جدیدی دست یافته و باید دوباره از پارچین نمونه‌‌برداری شود، اما تهران در سال‌های گذشته از بازدید مجدد بازرسان آژانس از پارچین ممانعت کرده ‌است.

این در حالی است که بحث دسترسی به اماکن نظامی ایران در هفته‌های گذشته به موضوع مناقشه در مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ تبدیل شده است. رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده که ایران چنین اجازه‌ای را نمی‌‌دهد، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مقامات آمریکایی و فرانسه خاطرنشان ساخته‌اند که توافق هسته‌ای نهایی با ایران باید امکان بازدید از مراکز نظامی آن را هم فراهم آورد.

موضوع جاسوسی از مذاکرات اتمی برای ایران «غیرمنتظره نبود»

سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت که موضوع جاسوسی احتمالی اسرائيل از مذاکرات اتمی برای ایران «غیرمنتظره نبود» و مذاکره‌کنندگان در طول مذاکرات «همه اقدامات احتیاطی را اتخاذ کرده و می‌کنند».

وی اضافه کرد: «این مذاکرات دشمنانی دارد به‌خصوص رژیم صهیونیستی که نمی‌خواهد این مذاکرات موفق شود.»

آقای نجفی تاکید کرد: «به همین خاطر آنها از هر تلاشی که بتوانند، فروگذار نیستند و برای ما غیرمنتظره نیست و نبوده است.»

به دنبال انتشار گزارش‌هايی از جاسوسی سايبری احتمالی اسرائيل از هتل‌های محل مذاکرات هسته‌ای ايران با قدرت‌های جهانی، سوئيس و اتريش که دو ميزبان اين مذاکرات بوده‌اند اعلام کردند تحقيقاتی را در اين خصوص انجام می‌‌دهند.

اسرائيل اين گزارش‌ها را تکذيب کرده است.

XS
SM
MD
LG