لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

انتقاد وزیر خارجه ایران از فراخوان برای کناره‌گیری بشار اسد از قدرت


محمد جواد ظریف (راست) وزیر خارجه ایران همراه با خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، همتای اسپانیایی‌اش.
محمد جواد ظریف (راست) وزیر خارجه ایران همراه با خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، همتای اسپانیایی‌اش.

وزیر امور خارجه ایران در نشست مطبوعاتی مشترک با خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، همتای اسپانیایی‌اش، کسانی که به گفته او «درباره رییس ‌جمهوری سوریه شرط و شروط قائل شدند» را «مسوول تشدید بحران» در این کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد جواد ظریف روز دوشنبه ۱۶ شهریور از مواردی چون «توقف خشونت»، «شروع گفت‌وگو بین طرفین»، «احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و آرای مردم و... برگزاری انتخابات» به عنوان راه حل «واقعی» بحران سوریه نام برد.

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای ظریف گفت: «کسانی که درباره رییس ‌جمهوری سوریه شرط و شروط قائل شدند در دو سه سال گذشته باعث شدند که جنگ... ادامه یافته و مسئول خونریزی‌هایی هستند که... اتفاق افتاده است».

وی تاکید کرد که با «شعارهای» کشورهای همسایه سوریه، صلح به این کشور باز نمی‌ گردد بلکه این کشور‌ها «با توقف اجازه به تروریست‌ها برای استفاده از سرزمین‌شان» می‌توانند به حل مشکل این کشور کمک کنند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز دوشنبه با اشاره به انتشار تصویر کودک غرق شده سوری گفت: «کسانی که... پیوسته تعیین شرط می‌‌کنند و بی‌وقفه به حمایت‌های همه جانبه از تروریست‌ها ادامه می‌دهند باید به افکار عمومی جهانی پاسخگو باشند».

پس از انتشار تصویر بدن بی‌جان ایلان کردی، کودک سوری، در سواحل ترکیه برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، جمهوری اسلامی ایران را به دلیل حمایت از حکومت بشار اسد سرزنش کردند.

برخی از کشورهای عربی و در راس آن‌ها عربستان سعودی و همچنین ترکیه خواستار کناره گیری بشار اسد رییس‌ جمهوری سوریه از قدرت هستند.

اما جمهوری اسلامی ایران بار‌ها با برکناری بشار اسد مخالفت کرده و از جمله علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، مرداد ماه امسال در مصاحبه‌ با شبکه الجزیره تاکید کرد بشار اسد، تا زمانی که در «راس قدرت» قرار دارد، برای جمهوری اسلامی «خط قرمز است».

آقای ولایتی روز دوشنبه نیز در دیدار با وزیر خارجه اسپانیا گفت که تاکید برخی کشور‌ها بر «سرنگونی بشار اسد» اشتباه بوده و «هیچ کس» مانند او «نمی‌تواند سوریه را نجات دهد».

مانوئل گارسیا مارگالو، وزیر خارجه اسپانیا، نیز در نشست مطبوعاتی با آقای ظریف اعلام کرد که یکی از اهداف سفرش به تهران بررسی مسائل دوجانبه به خصوص «بحران آوارگان» است.

وی با تاکید بر اینکه بحران سوریه باید «به صورت مسالمت‌آمیز» حل شود، افزود: «در این راستا در اولین قدم اعتقاد به ایجاد آتش‌ بس داریم و از دیگر سو زمینه برای ‌آشتی ملی و برگزاری انتخابات فراهم شود».

سفر وزیر خارجه اسپانیا به ایران در حالی است که فرانسو اولاند، رییس جمهوری فرانسه نیز گفته است که بازیگران اصلی منطقه خاورمیانه از جمله ایران و عربستان سعودی باید در یافتن راه حل برای بحران سوریه نقش ایفا کنند.

در همین حال هاینتس فیشر، رییس‌جمهوری اتریش، در آستانه سفر به تهران در یادداشتی در روزنامه دولتی ایران، با استقبال از توافق هسته‌ای ایران ابراز امیدواری کرده بود که پس از «پایان مثبت گفت‌وگوهای هسته‌ای» راه‌حلی نیز برای «درگیری‌های خونین سوریه، عراق، و یمن» پیدا شود.

آقای فیشر عصر روز دوشنبه برای دیدار رسمی سه روزه وارد تهران شد و مورد استقبال محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن و تجارت قرار گرفت.

وی علاوه بر دیدار و گفت‌و‌گو با حسن روحانی رییس جمهوری ایران، قرار است با اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی لاریجانی رییس مجلس دیدار و گفت‌و‌گو کند.

سفر رییس‌جمهوری اتریش به تهران، نخستین سفر یک مقام عالی ‌رتبه اروپایی به ایران از سال ۱۳۸۲ به این سو است.

ایران پیش از این در بهمن ماه ۸۲ و در زمان دولت دوم محمد خاتمی، میزبان توماس کلستیل، رییس‌جمهوری پیشین اتریش، بود، و پس از آن هیچ مقام اروپایی در این سطح به تهران سفر نکرده بود.

XS
SM
MD
LG