لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

وزارت کشور افغانستان افتادن قندوز به دست طالبان را تایید کرد


وزارت کشور افغانستان با تایید تصرف شهر قندوز از سوی طالبان می گوید نیروهای دولتی آماده حمله برای باز پس گرفتن شهر می شوند.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان روز دوشنبه ۶ مهر به خبرگزاری ها گفت دولت در حال اعزام نیروی های تقویتی به قندوز است اما هنوز نمی تواند شمار تلفات را دقیقا اعلام کند.

از سوی دیگر سازمان خیریه «پزشکان بدون مرز»، به خبرگزاری ها گفته است که بیش از ۱۰۰ نفر از آغاز حمله طالبان به شهر مجروح شده اند که حال ۳۶ تن از آن ها وخیم است.

ساعاتی پیشتر، منابع محلی در مرکز ولایت قندوز تأیید کرده‌ بودند که این شهر در شامگاه دوشنبه به تصرف نیروهای طالبان درآمده است. یک منبع آگاه که نخواسته بود نامش فاش شود به بخش افغان رادیو آزادی گفته بود که نیروهای دولتی از قندوز بیرون رانده شده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از مقام‌های محلی و شاهدان عینی نوشته بود که مردان مسلح طالبان در یکی از جدی‌ترین رخنه‌های امنیتی در ۱۴ سال گذشته، با حمله به شهر قندوز، دفتر فرماندار این ولایت را تصرف کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، مهاجمان پرچم طالبان را در میدان اصلی قندوز برافراشته‌اند، و صدها شبه‌نظامی هوادار خود را از زندان اصلی شهر آزاد کرده‌اند.

این حمله در سالگرد تشکیل دولت وحدت ملی اشرف غنی صورت گرفته است.

یک منبع دولتی در کابل نیز به رویترز گفته بود که مقر والی قندوز به دست حمله‌کنندگان افتاده و نیروهای دولتی در فرودگاه قندوز در حال بازآرایی هستند.

پیشتر سید سرور حسینی، سخنگوی فرمانده پلیس ولایت قندوز، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که مردان مسلح طالبان شماری از ساختمان‌های دولتی از جمله یک بیمارستان و دادگاه را به تصرف خود در آورده‌اند.

شهر قندوز که مرکز ولایتی به همین نام است، در سال جاری دو بار هدف حملات طالبان قرار گرفته بود.

XS
SM
MD
LG