لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

انتخابات پارلمانی در میانمار برگزار شد


یکی از محل‌های اخذ آرا در انتخابات پارلمانی میانمار. ۸ نوامبر ۲۰۱۵
یکی از محل‌های اخذ آرا در انتخابات پارلمانی میانمار. ۸ نوامبر ۲۰۱۵

مردم میانمار روز یکشنبه برای انتخاب نمایندگانشان در پارلمان این کشور به پای صندوق‌های رأی رفتند.

رأی‌گیری در این انتخابات، بعدازظهر روز یکشنبه به وقت محلی به پایان رسید. این انتخابات نخستین انتخابات آزاد در این کشور جنوب شرقی آسیا در ۲۵ سال اخیر محسوب می‌شود.

یکی از مسئولان کمیسیون انتخابات میانمار، مشارکت مردم این کشور در انتخابات را ۸۰ درصد اعلام کرده‌است.

نزدیک به ۳۰ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات میانمار بودند اما اقلیت مسلمان این کشور اجازه شرکت در انتخابات را نداشتند. تخمین زده می‌شود نزدیک به یک میلیون و صد هزار نفر مسلمان در میانمار زندگی می‌کنند.

۹۱ حزب برای بدست آوردن کرسی در پارلمان ۶۶۴ نفری میانمار در انتخابات روز یکشنبه با یکدیگر رقابت می‌کردند. طبق قانون، ۲۵ درصد از کرسی‌های مجلس میانمار باید در اختیار نظامیان قرار داشته باشد.

انتخابات روز یکشنبه صحنه رقابت حزب اتحادیه ملی دمکراسی به رهبری آنگ سان سوچی برنده جایزه صلح نوبل با حزب حاکم توسعه و همبستگی بود.

بر اساس قانون اساسی میانمار، افرادی که همسر خارجی داشته باشند نمی‌توانند در این کشور به مقام رئیس جمهوری برسند و به این ترتیب در صورت پیروزی حزب طرفدار آنگ سان سوچی، او بخاطر اینکه همسر فقیدش بریتانیایی بود، نمی‌تواند عنوان رئیس جمهوری را بدست آورد.

با این همه خانم سوچی گفته‌است در صورت پیروزی در جایگاهی فراتر از رئیس جمهوری بر اداره کشور نظارت خواهد کرد. حزب طرفدار او باید دست‌کم ۶۷ درصد آرا را بدست آورد.

تِئین سئین، رئیس جمهوری میانمار که قدرت را ۵ سال پیش از نظامیان تحویل گرفت گفته‌است به نتیجه انتخابات احترام خواهد گذاشت.

آنگ سان سوچی در آخرین انتخابات آزاد برگزار شده در میانمار در سال ۱۹۹۰ میلادی به پیروزی رسید اما نظامیان نتیجه آن انتخابات را نپذیرفتند.

آنگ سان سوچی نزدیک به ۱۵ سال در حبس خانگی به سر می‌بُرد. او سال ۲۰۱۰ از حبس خانگی خارج شد.

XS
SM
MD
LG