لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۶

انتقاد ایران از ورود نظامیان ترکیه به خاک عراق


معاون وزیر امورخارجه ایران، ورود نیروهای نظامی ترکیه به عراق را مغایر امنیت منطقه دانست
معاون وزیر امورخارجه ایران، ورود نیروهای نظامی ترکیه به عراق را مغایر امنیت منطقه دانست

یک مقام وزارت امور خارجه ایران، ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق را اقدامی نادرست و مغایر امنیت منطقه دانست.

به گزارش تسنیم، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه ۱۵ آذر، با اشاره به ورود نظامی ترکیه به خاک عراق گفت: «کمک کشورها و مبارزه با تروریسم نیازمند هماهنگی کامل با دولت عراق و کسب مجوز از حکومت قانونی این کشور است.»

آقای امیرعبداللهیان در ادامه افزود: «این قبیل اقدامات را چنانچه بدون هماهنگی با دولت عراق انجام شود، مغایر امنیت منطقه می‌دانیم.»

به گفته این مقام وزارت امور خارجه، «چنین رفتاری نه فقط کمکی به سرکوب تروریسم نخواهد کرد، بلکه هرج و مرج و تشدید ناامنی در منطقه را در پی خواهد داشت.»

به دنبال حضور نیروهای ارتش ترکیه در نزدیکی‌ شهر موصل، وزارت خارجه عراق روز شنبه ۱۴ آذر با احضار سفر ترکیه در بغداد، از آنکارا خواسته است که نیروهای خود را از شمال عراق خارج کند.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده که نیروهای ترکیه بدون مجوز دولت مرکزی عراق در شمال این کشور حضور دارند و دولت عراق چنین حضوری را «اقدامی خصمانه» تلقی می‌کند.

یک منبع امنیتی ترکیه روز جمعه چهارم دسامبر گفته بود، چند صد سرباز ارتش ترکیه برای آموزش نیروهای عراقی به منطقه‌ای در نزدیکی شهر موصل که تحت کنترل گروه حکومت اسلامی (داعش) است، اعزام شده‌اند.

این مقام ترک که هویتش فاش نشده، به رویترز گفته است که نیروهای ترکیه به منطقه «بعشیقه» در موصل در استان نینوا رسیده‌اند.

او با این حال تعداد دقیق نیروهای ترکیه را مشخص نکرده است، ولی گفته است این نیرو‌ها بخشی از یک ماموریت عادی برای آموزش نیروهای عراقی است.

شهر موصل با بیش از یک میلیون نفر جمعیت تابستان سال گذشته به تصرف گروه حکومت اسلامی در آمد. از آن زمان تاکنون مقام‌های عراقی از احتمال آغاز عملیات آزاد سازی این شهر خبر داده‌اند، اما به دلایل مختلف چنین عملیاتی تاکنون به تعویق افتاده است.

XS
SM
MD
LG