لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه: مقام‌های ایرانی واقعیت را پنهان می‌کنند


در تازه‌ترین دور از حملات لفظی بین تهران و آنکارا، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفته عملکرد و اظهارات برخی مقام‌های ایرانی، در پی تماس تلفنی بین روسای جمهوری دو کشور، کاری «غیراخلاقی» و فریب دادن مردم ایران است.

تانجو بیلگیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، ۱۵ آذر ماه گفته است، اقدامات و سخنان برخی مقام‌های ایرانی در پی گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی و رجب طیب اردوغان، و «تحریف» مکالمه بین این دو کاری «غیراخلاقی» و در جهت «فریب افکار عمومی» است.

آقای بیلگیچ از بیانیه منتشرشده از سوی همتای خود در دولت ایران و نیز گفته‌های برخی مقام‌ها در تهران نیز انتقاد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه بار دیگر تاکید کرده است که آنکارا اتهام‌های وارد شده در مورد کمک به تروریست‌ها را رد کرده است و افزوده کشورهایی که به حکومت سوریه کمک می‌کنند، بحران را افزایش می‌دهند.

ایران در کنار روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد، رئیس دولت مرکزی سوریه، هستند.

طی هفته‌های گذشته و پس از سرنگونی جنگنده روسی به دست ارتش ترکیه، تنش‌ها در منطقه ابعاد تازه‌ای به خود گرفت.

روسیه رسما ترکیه را متهم به خرید نفت از «حکومت اسلامی» کرد. آنکارا شدیدا این اتهامات را رد کرده است. در این میان پای ایران نیز وسط کشیده شد و انتشار برخی گزارش‌ها در مورد «همکاری» فرزند اردوغان و «سران داعش» با واکنش رئیس‌جمهوری ترکیه روبه‌رو شد.

اردوغان پنج‌شنبه گذشته اظهار داشت با روحانی گفت‌وگویی تلفنی داشته است؛ آنچه به شکلی در سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران بازتاب پیدا کرده است که از آنکارا خواست «از ماجراجویی پرهیز کند».

رئیس‌جمهوری ترکیه خود ۱۳ آذر ماه گفته بود در مورد اتهام‌زنی رسانه‌های ایران به خانواده‌اش در مورد تجارت نفت با «داعش»، «هشدار داده است».

در این میان رسانه‌های ترکیه می‌گویند برخی رسانه‌های ایران این گفت‌وگوها را از اساس نفی کرده‌اند.

پیش از این خبرگزاری فارس گزارش داده بود «یک منبع آگاه»، گفته‌های رئیس‌جمهوری ترکیه «مبنی بر اینکه با رئیس‌جمهور ایران صحبت کرده‌ام و هشدار دادم که شما در برخی اشتباهات در خصوص اتهامات روسیه به ترکیه نقش دارید را تکذیب کرده است».

در گزارش خبرگزاری فارس، مشخصا گفت‌وگوی تلفنی میان روحانی و اردوغان تکذیب نشده است.

البته همین خبرگزاری بعدا اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ترکیه را نیز منتشر کرده و به نظر می‌رسد خبر تکذیبیه هشدار اردوغان را نیز از روی خروجی خود برداشته است.

XS
SM
MD
LG