لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

عربستان: احتمال دارد اقدامات بیشتری علیه ایران انجام دهیم


وزیر امور خارجه عربستان سعودی، توضیح بیشتری درباره این اقدامات نداده است.
وزیر امور خارجه عربستان سعودی، توضیح بیشتری درباره این اقدامات نداده است.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، می‌گوید که «اگر ایران سیاست‌های کنونی‌اش را ادامه دهد» عربستان نیز «اقدامات بیشتری» علیه ایران انجام خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای جبیر، این مطلب را شنبه ۱۹ دی و در یک سخنرانی در نشست فوق‌العاده شورای همکاری خلیج فارس، بیان کرد اما توضیح بیشتری در مورد اقدامات مضاعف احتمالی کشورش علیه ایران نداد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی اما گفت که «تنش از ایران می‌آید نه از سعودی یا شورای همکاری. ما اقدامات ایران را زیر نظر داریم و با آنها مقابله خواهیم کرد.»

این سخنان آقای جبیر ساعاتی پس از آن بیان شد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که از وقتی دولت حسن روحانی سر کار آمده، هم او و هم رئیس‌ جمهور ایران، پیام‌هایی آشکار و پنهان برای عربستان فرستاده‌اند که تهران «آماده شرکت در تعاملاتی است که به ثبات منطقه می‌انجامد و با خشونت افراطی که عامل بی‌ثباتی است مقابله می‌کند».

شورای همکاری خلیج فارس هم نیز روز شنبه با صدور بیانیه‌ای آنچه «دخالت‌های ایران در امور داخلی عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه» نامید را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد که جمهوری اسلامی «مسئول اقدامات تروریستی» در کشورهای منطقه است.

عربستان سعودی، بحرین، کویت، قطر، امارات متحده عربی و عمان، اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند.

سخنان اخیر وزیر خارجه عربستان و بیانیه شورای همکاری خلیج فارس، تازه‌ترین دور از تنش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی – اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

پس از آنکه عربستان سعودی، شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه مخالف حکومت این کشور و ۴۶ نفر دیگر را به اتهام «اقدامات تروریستی» اعدام کرد، تعدادی از نیروهای لباس شخصی با حمله به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد، به تخریب و غارت این اماکن پرداختند و بخش‌هایی از ساختمان آنها را به آتش کشیدند.

این حادثه باعث شد تا عربستان سعودی، نمایندگی‌های دیپلماتیک خود در ایران را تعطیل کند، کارمندان آنها را به کشور خود بازگرداند و با اعلام قطع تمام روابط با ایران، دیپلمات‌های جمهوری اسلامی را نیز از خاک خود اخراج کند.

به دنبال این اتفاق، شماری دیگر از کشورهای عربی و اسلامی نیز یا روابط خود با ایران را قطع کردند و یا سطح آن را کاهش دادند.

اتحادیه عرب و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز این حادثه را محکوم کردند.

دولت جمهوری اسلامی رسماً از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان ابراز تاسف کرده و گفته خود را متعهد به حفاظت از تمام نمایندگی‌های دیپلماتیک در ایران می‌داند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنین گفته که ریاض از سازمان همکاری اسلامی - که ایران نیز از اعضای آن است – خواسته تا به طور فوق‌العاده حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی را بررسی کند.

XS
SM
MD
LG