لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

حسن روحانی: باید «برجام دو» را در داخل ایران اجرا کنیم


رییس‌جمهوری ایران یک‌بار دیگر بر کوچک‌سازی دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی تاکید کرد.
رییس‌جمهوری ایران یک‌بار دیگر بر کوچک‌سازی دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی تاکید کرد.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۱۴ بهمن گفت: برای عبور از مشکلات و تحقق توسعه در ایران، باید برنامه جامع مشترک ملی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، حسن روحانی که در مراسم روز ملی فناوری فضایی سخن می‌گفت با اشاره به اجرایی شدن «برجام یک» و عبور از آن بر لزوم آغاز برنامه «برجام دو» تاکید کرد.

رییس‌جمهوری ایران در توضیح برنامه «برجام دو» گفت: موافق دولت، مخالف دولت، منتقد، همه باید دست‌به‌دست هم دهند.

به گفته حسن روحانی، «کسی بر سر اهداف ملی و توسعه ایران اختلاف ندارد و در حل مشکلات اصلی، نظرات به هم نزدیک است».

وی از اشتغال، رونق اقتصادی، حل معضل آب و محیط‌ زیست به‌عنوان نمونه‌هایی از مشکلات اصلی نام برد که به گفته آقای روحانی، «همه بر حل‌وفصل آنها اتفاق‌نظر دارند».

پیش‌ از این نیز حسن روحانی در نخستین گفت‌وگوی خود با خبرنگاران پس از اجرایی شدن برجام درباره حل معضل رد صلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان، با خنده از اجرای الگویی مشابه برجام در داخل ایران سخن گفته بود.

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه امسال به توافقی جامع برای حل و فصل ابهام‌های مربوط به برنامه هسته‌ای تهران دست یافتند که بر اساس آن، در ازای تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی تحریم‌های بین المللی علیه کشور نیز برداشته می‌شوند.

با اجرایی شدن این قرارداد از دی ماه امسال، آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن و کانادا بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو کردند و هیات‌های اقتصادی خارجی گسترده‌ای به تهران سفر کردند.

رییس‌جمهوری ایران در سخنان روز چهارشنبه خود در عین‌ حال تاکید کرد: «برجام به این معنا نیست که هر چه می‌خواهیم از بیرون وارد کنیم. برجام معنایش این است که راه باز شده است برای ارتباط با دنیا، برای آنکه از فناوری و دانش دیگران استفاده کنیم».

وی در این سخنرانی با اشاره به رفت‌وآمد مقام‌های اقتصادی و سیاسی کشورهای خارجی به ایران و سفر خود به دیگر کشورها، تاکید کرد که در این دیدارها «به‌ صراحت» به همه آنها گفته است که ایران به دنبال آمدن سرمایه و فناوری به کشور است.

به گفته حسن روحانی، «امروز، روز واردات کالا از بیرون به داخل کشور نیست، بلکه امروز، روز باز شدن فضا برای کار، تلاش و کوشش است».

رییس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی باید کوچک و چابک شوند، تصریح کرد که به بخش‌های نظامی تاکید کرده است که «کارهایی را که می‌توانیم به مردم واگذار کنیم، به بخش خصوصی واگذار کنیم».

یکی از انتقادهایی که کارشناسان اقتصادی از فضای کسب و کار ایران مطرح می‌کنند، حضور شرکت‌های نهادی و شبه‌نظامی است که از آنها به‌عنوان موانعی بر سر راه جذب سرمایه‌های خارجی و همچنین واگذار کردن امور به بخش خصوصی واقعی از آن یاد می‌کنند.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله این شرکت‌ها و نهادهاست که به‌ویژه در دوره دولت‌های محمود احمدی‌نژاد بسیاری از پروژه‌های عمرانی حوزه نفت و گاز و راه و ترابری در ایران را بدون رعایت تشریفات مناقصه به این قرارگاه واگذار شد.

XS
SM
MD
LG