لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

روحانی در مورد اتهام «لیست انگلیسی»: ملت ایران را کوچک نکنید


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران

در حالی که اصول‌گرایان به اظهارات خود در مورد «انگلیسی» خواندن فهرست‌ انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اکبر هاشمی رفسنجانی ادامه می‌دهند، رئیس‌جمهوری ایران به این امر اعتراض کرده و آن را به مثابه «کوچک کردن» ملت ایران دانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، روز چهارشنبه، ۵ اسفند، در این باره گفت: «مردم به خوبی نامزدها را می‌شناسند و با درک و فهم خود بهترین‌ها را برمی‌گزینند. نمی‌خواهد شماها با جملاتی استعمارگران پیر قدیمی ازکارافتاده را بزرگ کنید و ملت ایران را کوچک کنید. اشتباه می‌کنید.»

وی که در مراسمی در فرودگاه مهرآباد تهران سخن می‌گقت، اظهار داشت: «این مردم بودند که دست استعمار را قطع کردند، در ۲۲ بهمن به این مملکت استقلال دادند و از این کشور صیانت کردند و می‌کنند. به گونه‌ای با مردم سخن بگوییم که به فهم، عظمت و درک آنها توهین نکنیم.»

این اعتراض حسن روحانی در حالی بیان می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در ۲۸ بهمن‌ماه گفت که «رادیوی انگلیسی دارد به مردم ایران، مردم تهران دستورالعمل می‌دهد، به فلانی رأی بدهید به فلانی رأی ندهید.»

پس از اظهارات علی خامنه‌ای درباره «دستورالعمل» دادن «رادیوی انگلیسی» در مورد انتخابات، چهره‌های مختلف اصول‌گرا این نظر را تکرار کردند که یکی از آخرین آنها صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، بود که گفت: «مردم اجازه نمی‌دهند آمریکا و انگلیس در انتخابات برای آنها تصمیم بگیرند».

سخنان رهبر جمهوری اسلامی و مقام‌های دیگر در مورد «لیست انگلیسی» در حالی بیان می‌شود که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز یک‌شنبه «انگلیسی و نفوذی» خواندن نامزدهای انتخابات را اقدامی «جاهلانه» خواند و گفت که اتهام‌زنندگان «می‌خواهند انتقام شکست خود از مردم را با توهین به دولت و شخص رئیس‌جمهور بگیرند».

وی تأکید کرد که این اتهام‌ها «از روی درماندگی و ضعف استدلال و منطق» و با استفاده از «امکانات بیت‌المال» مطرح می‌شود.

انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان که روز جمعه، هفتم اسفند، برگزار می‌شود با رد صلاحیت‌های گسترده، به‌ویژه در میان کاندیداهای اصلاح‌طلب همراه بوده‌ است.

از سوی دیگر، حسین اشتری، فرمانده پلیس ناجا، نیز روز یک‌شنبه گذشته به آن چه «گروه‌های خودسر» نامید هشدار داده و خبر داد که ۲۵۰ هزار نفر از مأموران نیروی انتظامی «امنیت انتخابات» را برقرار خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG