لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۳

وزارت اطلاعات از خنثی‌سازی چند عملیات بمبگذاری در ایران خبر داد


یک روز پس از گفته‌های دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران مبنی بر«انهدام یک شبکه تروریستی» با قصد «عملیات انتحاری در تهران»، وزارت اطلاعات از «خنثی»شدن «چند بمبگذاری» طراحی شده از سوی «گروه‌های تکفیری وهابی» در تهران و «چند استان» دیگر و دستگیری تعدادی از افراد در این رابطه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزارت اطلاعات ایران روز دوشنبه، ۳۱ خرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «یکی از بزرگترین توطئه های تروریستی گروه‌های تکفیری وهابی، در روزهای منتسب به حضرت خدیجه کبری کشف و خنثی شد».

به گفته وزارت اطلاعات ایران، «سلسله بمبگذاری‌هایی در نقاط متعددی در عمق کشور و مشخصاً برای مناسبت‌های پیش رو تدارک دیده شده بود» که این طرح‌ها در تهران و «چند استان» دیگر «خنثی» شده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران از گروه داعش و القاعده با عنوان «گروه‌های تکفیری» نام می‌برند.

دهم ماه رمضان در تقویم قمری، مقارن با تاریخ فوت خدیجه، همسر پیامبر اسلام است.

وزارت اطلاعات همچنین بدون بیان تعداد این دستگیری‌ها، اعلام کرده است که «تروریست‌ها بازداشت شدند و تعداد بمب‌های آماده انفجار و مقادیر انبوهی مواد اولیه انفجاری کشف و ضبط »شده‌اند.

این وزارتخانه با اشاره به «تحقیقات میدانی در داخل و خارج از کشور» و «استمرار بازجویی» از افراد دستگیر شده وعده داده که «اطلاعات تکمیلی به محض فراهم شدن شرایط حفاظتی»اعلام خواهد شد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز یکشنبه بدون اشاره به جزئیات از «کشف و انهدام یک شبکه تروریستی» در ماه رمضان خبر داده بود که به گفته او «تصمیم داشتند در تهران عملیات انتحاری انجام بدهند».

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، تاکنون چندین بار بدون اشاره به جزئیات از دستگیری گروه‌های «تروریستی» وابسته به گروه حکومت اسلامی (داعش) در ایران خبر داده است.

او روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه، بدون اشاره به جزئیات از خنثی کردن طرح «تروریست‌ها» برای انفجار در یکی از مراکز پرجمعیت کشور خبر داده بود.

وزیر اطلاعات روز ۳۱ اردیبهشت نیز گفته بود که در سال ۹۴، «بیش از ۲۰ تیم تروریستی که برنامه انفجار بمب و اقدامات ضدامنیتی داشتند» توسط وزارت اطلاعات شناسایی شده‌اند و با تکیه بر دستگیری‌ها «از بسیاری از اقدامان جلوگیری شده است».

در همین حال احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، نیز ۲۴ فروردین امسال بدون اشاره به جزئیات خبر داده بود که «یک گروه» از نیروهای گروه حکومت اسلامی در اسفند ماه سال گذشته وارد ایران شده بودند و نیروهای ایرانی دو نفر از آنها را که «جلیقه انفجاری» داشتند، از پای درآوردند.

مقامات ایرانی تاکنون مدارک و شواهدی در مورد افراد بازداشت شده و یا عملیاتی که قرار بود انجام بگیرد، ارائه نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG