لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

تصمیم نهایی آمریکا و کره جنوبی برای نصب سامانه ضدموشکی


پرتاب و عملکرد «ت‌اد»
پرتاب و عملکرد «ت‌اد»

سئول می‌گوید کره جنوبی و آمریکا بر سر نصب سامانه پیشرفته ضدموشکی «ت‌اد» تصمیم نهایی را گرفته‌اند. پکن از مخالفان و منتقدان نشاندن این سامانه در نزدیکی مرزهای خود است.

وزارت دفاع کره جنوبی، ۱۸ تیر ماه گفته است تصمیم نهایی برای قرار گرفتن سپر «ت‌اد» گرفته شده و هدف از آن نیز تقویت توانایی متحدان در برابر تهدیدهای اتمی روبه‌افزایش کره شمالی‌ست.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی، این تصمیم پس از پنج ماه مذاکره بین سئول و واشینگتن گرفته شده‌است.

ستاد فرماندهی آمریکا در اقیانوس آرام نیز تائید کرده است که همراه کره شمالی تصمیم نهایی برای قرار دادن این سامانه گرفته شده‌است.

مذاکرات اولیه اندکی پس از آن آغاز شد که کره شمالی در زمستان گذشته دست به انجام آزمایش موشک دوربر زد. این کشور در تیر ماه نیز دو موشک دوربرد آزمایش کرد؛ آزمایش‌هایی که هدف از آن دستیابی به فناوری ساخت موشک‌های قاره‌پیما برآورد می‌شود. این پرتاب‌ها، پس از چهارمین آزمایش نظامی هسته‌ای در آن کشور است که انجام می‌شوند.

رهبر کره شمالی وعده داده است که کشورش به زودی دست به آزمایش یک کلاهک هسته‌‌ای و موشکی بالیستیک با قابلیت حمل این کلاهک می‌زند.

این وقایع تحریم‌های گسترده‌ای را علیه پیونگ‌یانگ همراه داشته‌است. پکن، مهم‌ترین حامی کره شمالی، از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کرده، اما با قرار گرفتن سپر ضدموشکی در کره جنوبی، در نزدیکی خاک خود، مخالف است.

چین اندکی پس از انتشار خبر تصمیم نهایی دو کشور نیز به آن واکنش نشان داد. وزارت خارجه آن کشور گفته است این موضوع «به‌طور جدی به منافع راهبردیِ امنیتیِ کشورها در منطقه، از جمله چین، صدمه می‌زند». پکن «قویا» خواستار توقف نصب سپر ضدموشکی شده‌است.

گفته می‌شود چین نگران است که رادارهای این سامانه فوق‌پیشرفته قادر به رصد خاک آن کشور هستند.

کره جنوبی می‌گوید ارزیابان آن کشور و آمریکا در حال بررسی اماکن مختلف هستند تا بهترین نطقه را برای نصب این سامانه مشخص کنند.

سامه ضد موشکی «ت‌اد»، سپری علیه موشک‌های بالستیک است که هر واحد از آن بیش از ۷۵۰ میلیون دلار قیمت دارد. این سامانه قادر است موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد یا میان‌برد را در فاز نهایی پرتاب، ساقط کند.

کره جنوبی از سال ۲۰۱۳ میلادی خواستار اطلاعاتی در مورد این سامانه شده بود.

XS
SM
MD
LG