لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

رضایی: عربستان گروه‌های مسلح را علیه ایران فعال کرده است


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن متهم کردن عربستان به ایجاد «پایگاه نظامی» در اقلیم کردستان عراق و پاکستان برای «نا امن کردن ایران»، اظهار داشت که ممکن است «درگیری محدود» نظامی هم بین دو کشور رخ دهد.

محسن رضایی شامگاه شنبه، ۲۶ تیر، در یک برنامه تلویزیونی همچنین هشدار داد که اگر اقلیم کردستان عراق جلوی تحرکات گروه‌های کوموله و دموکرات را نگیرد، «عملیات انهدامی» علیه این دو گروه و «پادگان آموزشی» عربستان سعودی انجام خواهد داد.

به گزارش وب‌سایت تابناک، وی مقامات عربستان سعودی را متهم کرد که احزاب کوموله و دموکرات را در اربیل کردستان عراق «فعال کرده‌اند».

محسن رضایی گفت: «کنسولگری عربستان در اربیل یک پادگان آموزشی در آنجا گرفته و دو دفتر در نزدیکی مرز ما زده‌اند».

پس از سخنرانی ترکی‌الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی، در نشست گروه مجاهدین خلق در پاریس، محسن رضایی و برخی دیگر از مقام‌های ایرانی این کشور را متهم کرده‌اند که در درگیری‌های اخیر در استان‌های غربی ایران نقش داشته است.

آقای رضایی پیش از این نیز بدون اشاره به جزییات، مقامات عربستان سعودی را متهم کرده بود که با گروه‌های دموکرات و کومله و پژاک در اربیل عراق «جلسه» داشته‌اند.

وب‌سایت حزب دمکرات کردستان ایران در واکنش به این اتهام‌ها اعلام کرده بود که این حزب در در بیانیه‌های خود «همواره وجود هرگونه ارتباط با کشورهای عربی منطقه به ویژه عربستان سعودی» را رد کرده است».

محسن رضایی حدود یک ماه پیش نیزدر صفحه اینستاگرام خود عربستان سعودی را به فرستادن دو گروه مسلح به ایران متهم کرده بود اما کنسولگری عربستان در اربیل در بیانیه‌ای سخنان آقای رضایی را رد کرد و آنها را «اتهامات دروغ» خواند.

آقای رضایی در سخنان خود همچنین عربستان سعودی را متهم کرد که با هدف «ناامن کردن ایران» به گروه های مسلح کرد مخالف جمهوری اسلامی «پول می‌دهند» تا در ایران عملیات نظامی انجام دهند و بمبگذاری کنند.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران تهدید کرد که اگر دولت اقلیم کردستان عراق « فکری نکند»، جمهوری اسلامی ایران «به‌زودی عملیات انهدامی علیه اینها انجام خواهد داد و مقصر خود آقای بارزانی خواهند بود».

تهدید دولت اقلیم کردستان عراق از سوی آقای رضایی در حالی است که روز جمعه، ۱۱ تیر، نیز حسین سلامی ،جانشین فرمانده سپاه پاسداران، این اقلین را تهدید کرده بود که ایران «هر نقطه‌ای را که مبدأ شکل‌گیری تهدید علیه نظام» باشد «بدون هیچ ملاحظه‌ای قاطعانه ویران» خواهد کرد.

دولت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای سخنان آقای سلامی «تهدیدی ویرانگر» خوانده بود.

پس از درگیری‌های چند هفته گذشته بین نیروهای احزاب مسلح مخالف جمهوری اسلامی ایران و نیروهای سپاه پاسداران در استان‌های غربی ایران، گزارش‌هایی درباره گلوله‌باران مناطق مرزی بین «اقلیم کردستان عراق و کردستان ایران» منتشر شده و نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، «نگرانی عمیق» خود را از اقدام ایران ابراز کرده بود.

آقای رضایی در بخش دیگری از سخنان خود عربستان سعودی را متهم کرد که «به شکل دیوانه‌واری موج دومی» را علیه جمهوری اسلامی ایران شروع کرده و تلاش می کند مرزهای شرقی ایران و استان خوزستان را «ناامن کند».

وی همچنین مدعی شد که عربستان سعودی «یک پایگاه در بلوچستان پاکستان زده است» و « گروهی از دولت پاکستان» که «در کنترل دولت پاکستان نیستند» با عربستان «همکاری می‌کنند تا مرزهای شرقی ایران را ناامن کنند».

فرمانده اسبق سپاه پاسداران درباره احتمال درگیری عربستان سعودی و ایران نیز گفت:« مردمی هستیم که خشم خود را کنترل می کنیم و خیلی دیر خشمگین می‌شویم، ولی زمانی که خشمگین می شویم آل سعود را از روی زمین بر می‌کنیم».

وی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از همه طرفداران خود مانند حزب‌الله لبنان و همچنین طرفداران خود «در عربستان گرفته تا یمن» خواسته است تا در مقابل عربستان سعودی «خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند و خویشتن‌داری کنند».

وی در عین حال احتمال داد که ممکن است «مسیری که عربستان در حال طی آن است، منجر به یک درگیری محدود نیز بشود».

روز شنبه علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، گفته بود که عربستان و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس «تهدیدی» برای ایران نیستند و تهران در صورت نیاز می‌تواند به عربستان ضربات «جبران‌ناپذیری» وارد کند.

XS
SM
MD
LG