لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

خزانه‌داری آمریکا: راهنمای روابط مالی با ایران مربوط به تحریم‌های جاری نیست


یک صرافی در تهران
یک صرافی در تهران

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید راهنمای توضیح ِ روابط تجاری و مالی با ایران، شامل تحریم‌هایی که همچنان علیه ایران، و خارج از توافق اتمی جریان دارد، نمی‌شود.

این وزارت‌خانه، ۱۶ مهرماه، یک راهنمای تجاری منتشر کرده که گفته می‌شود به ابهامات در مورد دادوستد شرکت‌های خارجی با ایران و نقل و انتقالات مالی میان ایران و مؤسسات مالی پاسخ می‌دهد.

در این راهنما به مجاز بودن برخی معمالات که پیش‌تر ممنوع بوده، اشاره می‌شود؛ البته این اجازه مشروط به عدم ورود پول آن، به سازوکار مالی آمریکا است. در عین حال بر اساس این راهنما، دادوستد با آن دسته از شرکت‌های ایرانی که تحریم نشده‌اند، اما به طور جزئی یا کلی زیر نظر افراد تحریم‌‌شده اداره می‌شوند، «لزوما شامل تحریم‌ها نمی‌شود».

خزانه‌داری آمریکا یک روز بعد در توضیح این راهنما گفته است، در آن تحریم دیگری به جز تحریم‌های برچیده شده، رفع نشده‌است.

این وزارت‌خانه تاکید کرده که این راهنما «با قصد روشن ساختن حیطه تحریم‌هایی که [در پیوند با توافق اتمی با ایران] برچیده شده‌اند؛ و تحریم‌هایی که باقی مانده‌اند، ارائه شده است».

دولت آمریکا می‌گوید به روشنی توضیح داده‌شده کدام تحریم‌ها رفع شده و کدام‌ها مانده‌اند.

ایالات متحده هنوز تحریم‌هایی را علیه مقام‌ها، شرکت‌ها و نهادهای ایرانی اجرا می‌کند که مربوط به اتهام‌هایی مانند نقض حقوق بشر، توسعه موشک‌های بالستیک، یا «حمایت دولتی از تروریسم» می‌شود. ایران می‌گوید برنامه موشکی‌اش، جنبه دفاعی دارد. تهران، اتهام حمایت از تروریسم را نیز همواره رد کرده‌است، هر چند تاکید کرده، از حمایت از گروه‌هایی که در فهرست گروه‌های تروریستی کشورهایی مانند آمریکا قرار دارند، برای مثال حزب‌الله لبنان، دست بر نمی‌دارد.

ایران و شش قدرت جهانی در سال گذشته به توافقی دست یافتند که از یک سو برنامه اتمی تهران را محدود، و از سوی دیگر به تحریم‌های مربوط به آن خاتمه می‌دهد. این توافق به مرحله اجرایی در آمده، اما مقام‌های ایرانی می‌گویند در ماه‌های گذشته واشینگتن در اجرای تعهدات خود «بدعهدی کرده‌است». مقام‌های دولت آمریکا این اتهام را به‌تاکید رد کرده‌اند. ولی در عین حال به نظر می‌رسد راهنمای تازه نیز با هدف آسان کردن روابط مالی سازمان‌ها و کشورهای غربی و طرف‌های ایرانی‌ست که منتشر می‌شود.

توافق اتمی با ایران، در ایالات متحده منتقدانی دارد که تقریبا جملگی اعضای حزب جمهوری‌خواه هستند. البته شماری از دمکرات‌ها نیز در پی توافق هسته‌ای، از آن انتقاد کرده‌ بودند. انتشار راهنمای تازه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز با انتقادهایی مواجه شده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید با وجود گفته‌های خزانه‌داری و نیز شماری از حقوقدانان که این راهنما تحریم‌هایی، غیر از آنچه رفع‌شده را، بر نمی‌چیند، اما مخالفان توافق با ایران نظری دیگر دارند. این دسته از افراد می‌گویند این راهنما به وضوح معاملات خارجی با برخی شرکت‌های ایرانی که مثلا تحت کنترل سپاه پاسداران است، را آسان می‌کند.

XS
SM
MD
LG